Wednesday, November 30, 2011

Mengenang kembali.....iii

Hari ini 1 Disember hari jadi aku. Kebiasaannya subuh-subuh lagi arwah akan memeluk dan menciumku sebagai hadiah hari jadi. Pelukan dan ciuman biasa tetapi amat bermakna pada hari ini. Mulai hari ini semua itu tinggal kenangan yang tidak lagi menjadi kebiasaan kami. Tidak ada sambutan istimewa. Jika hari cuti arwah akan memasak beberapa jenis makanan yang aku suka, rojak darat, daging masak lemak cili padi dan rendang ayam. Kami akan makan bersama. Arwah akan melayan aku sepanjang hari. Banyak masa kami habiskan di bilik kami dan sudah tentu di atas katil. Anak-anak faham keadaan kami. Kami akan duduk bercerita dan mengenang semula kisah-kisah suka duka kami. Kami akan ketawa bila ianya mencuit hati, kami akan mengalir air mata jika ianya menyedihkan kami. Kalau hari berkerja kami akan keluar makan bersama pada waktu malam.

Sebagai seorang ibu dan isteri yang bekerja, arwah akan bangun seawal 4.30 pagi untuk menyediakan sarapan dan memasak untuk makan tengahari. Arwah akan pastikan makan minum anak-anak telah tersedia untuk mereka. Sebaik saja sampai rumah pada waktu petang, arwah akan terus memasak untuk makan malam. Pada hari-hari cuti pula arwah akan bangun selewat-lewatnya 5.30 pagi. Arwah akan membuat sarapan, menghidangkannya. Kebiasaannya kami bersarapan seawal 6.30 pagi. Jam 7.00 pagi kami akan ke pasar membeli ikan dan sayur. Arwah akan mula masak sebaik sahaja pulang dari pasar. Pada masa yang sama arwah akan menyediakan minum pagi jam 10.00 pagi. Arwah akan mempastikan lauk- pauk siap terhidang pada jam 11.30 pagi. Kami akan makan bersama. Kami akan berehat, membaca akhbar dan berbual-bual di bilik kami sehingga jam 3.00 ptg. Anak-anak kerap "mengganggu" kami bila kami berada di dalam bilik terutama sekali anak bongsu. Biasanya kami kalah, keluar melayan anak-anak. Arwah akan ke dapur semula menyediakan minum petang. Waktu petang kami akan berjalan-jalan, pergi ke rumah mak. Yang pasti anak-anak tak mahu ikut sama.

Pada waktu malam kami akan bersama anak-anak hingga jam 9.00 mlm. Arwah akan menyediakan minum malam untuk kami. Anak-anak akan makan sesama mereka. Arwah akan membawa minum malam ke dalam bilik dan kami makan bersama. Sekiranya aku ada kerja di luar, arwah tetap menyediakan minum malam dan meletaknya di meja sisi katil. Arwah akan menunggu aku balik dan melayan aku. Sekiranya aku balik terlalu lewat arwah akan tidur dulu dan arwah tetap menyediakan minum malam. Bila aku balik ke rumah, arwah akan membuka pintu menyambut aku, sediakan air panas yang tentunya kopi O. Sekarang tugas-tugas melayan aku diambil alih oleh anak bongsu kami, Amal. Rupa-rupanya arwah telah mengajar dan melatih Amal untuk menyambut aku balik dan menyediakan apa yang kebiasaannya dilakukan arwah. Cara Amal menyambut, posisi berdiri semasa menanti aku masuk,tak ubah seperti arwah yang setia menunggu aku balik. Arwah telah mengajar Amal cara-cara masak lemak kesukaanku dua minggu sebelum dia pergi.

Arwah telah bersedia untuk pergi. Arwah telah mengajar dan melatih Amal untuk menggantikan tempatnya. 1 Disember tinggal kenangan............

1 comment:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin