Monday, November 14, 2011

KAWAN-KAWAN DI MALAY GIRLS HOSTEL

Malay Girls Hostel meninggalkan nostalgia yang amat mendalam di hati arwah. Pada Disember 2000 arwah mengajak ke Seremban untuk menjenguk Malay Girls Hostel, tapak SM Convent, SMK Tuanku Durah, MPRM (sekarang SMK Sikamat), Taman Megaways, dan tempat-tempat lain.

Arwah sering bercerita tentang kehidupannya di Malay Girls Hostel. Bercerita tentang kawan-kawannya dan nama yang paling kerap disebut ialah Achai dan Ujang. Arwah kerap kali bercerita tentang kawanya yang tinggal di Peradong (lupa sape lak nama kawan yang sorang ni) Arwah juga mencari kawannya yang bernama Jam. Semasa ke Kuala Klawang arwah mengajak mencari rumah Jam. Bila sampai rumah Jam arwah tak jadi nak berjumpanya. Lain kali katanya.

Arwah kerap membuka album lamanya dan menunjukkan gambar-gambar semasa di Malay Girls Hostel. Terkekek-kekek
arwah ketawa bila menceritakan kenakalan bersama kawan-kawannya. Yang ni mulut becok pokpekpokpek, yang ni daring, yang ni seksi, yang ni suka bukak baju tinggal bra and panty, yang ni ......... besar saiz 40 hahahaha, yang ni dengan yang tu tiap-tiap malam tidur sekelambu dan macam-macam lagi. Cerita penyelia asrama yang tak kawin-kawin (kalau tak silap la) tukang masak yang agak berisi dan becok, merangkak masuk dewan makan nak tengok cerita combat dan lain-lain. Paling seronok bila arwah bercerita tentang mandi. Hostel's Night juga menjadi kenangan arwah. Bila diusik yang arwah mesti menari lah, menyanyilah, arwah malu-malu menafikannya.Arwah sangat-sangat teruja bercerita tentang Malay Girls Hostel. Kerap kali arwah mengatakan tersangat rindukan kawan-kawannya di Malay Girls Hostel. Beberapa bulan sebelum pemergiannya, arwah telah mengasingkan album tersebut dari rak dan menyimpannya di bawah timbunan fail- seolah-olah arwah menyembunyikannya.

Akhirnya arwah dapat bertemu dengan Achai melalui Facebook. Achai telah datang ke rumah berjumpa arwah. Banyak maklumat tentang kawan-kawannya melalui Achai. Puas hati dan hilang rindu katanya. Terima kasih Achai kerana telah memggembirakan arwah sebelum pemergiaannya.

Arwah juga dapat bertemu dengan seorang lagi kawannya (lagi sekali terlupa nama). Pertemuan berlaku di Pusat Sumber IPG Kampus Perempuan Melayu. Pertemuan yang sangat-sangat menggembirakan arwah. Arwah telah bercadang untuk mengadakan reunion di rumah kami. Kata arwah ini mungkin pertemuan mereka kali terakhir. Tapi sayang hajat arwah tidak tercapai.

Sebenarnya mengikut perancangan awal, reunion tersebut dirancang pada 24 September 2011 sempena majlis rumah terbuka Hari Raya dan majlis meraikan perkahwinan anak perempuan . Entah mengapa arwah tidak mahu menjemput mereka ke majlis tersebut. Lain kali katanya.

Akhirnya reunion tetap berlaku pada 24 Oktober 2011 bila Achai dan beberapa kawannya datang untuk ziarah terakhir.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin