Thursday, November 24, 2011

Merekalah sahabat, merekalah teman II

Arwah berkhidmat di SK Air Tawar 2 selama tujuh bulan sebelum bertukar ke SK Melayu Raya Segamat. Mengapa arwah bertukar sehingga hari ini aku tak tahu apa sebabnya. Di Segamat arwah tinggal menyewa bersama guru-guru bujang. Salah seorang bernama Roszana berasal dari Muar. Mereka menjadi rapat. Kami bernikah pada 7 Dis 1985 manakala Roszana dengan Jailani pada 14 Dis 1985. Hubungan terputus bila arwah mengikut aku ke Sabah mulai April 1986. Terputus terus. Bila bertukar ke Muar pada tahun 1 Nov1990 aku tinggal di Taman Guru, Kesang Laut.

Arwah selalu bercerita tentang Roszana yang kami panggil Roza dan arwah bercadang untuk mencarinya di Segamat.Satu hari, juruteknik telekom datang memasang talian telefon dan arwah bertanya kepada juruteknik tersebut sama ada kenal Jailani. Juruteknik tersebut lebih panjang bercerita tentang Jailani. Akhirnya dia beritahu Jailani telah bertukar ke Muar dan memberi nombor telefonnya. Sebaik sahaja selesai pemasangan talian, arwah terus menelefon Roza dan hubungan yang terputus mekar semula. Mereka menjadi kawan, sahabat dan teman suka duka hingga hari ini.

Banyak peristiwa suka duka bersama Roza dan Jailani. Kami mempunyai bilangan anak yang sama seramai lima orang. Seorang perempuan dan empat lelaki. Kami selalu berjalan bersama, bercuti bersama malah anak-anakmereka seperti anak-anak kami. Kami boleh marah, herdik anak-anak mereka dan sebaliknya. Mereka biasa tidur di rumah kami.

Kami pernah menjaga Roza anak-beranak semasa Jailani bertugas di Kuala Lumpur selama dua tahun. Setiap petang kami akan bersiar-siar di Tanjung Emas dan Tanjung Ketapang. Sering makan malam bersama. Pernah satu hari, ketika bersiar-siar di Tanjung Ketapang aku bermain dengan anak-anak seramai lapan orang ketika itu. Sementara arwah dan Roza duduk dibangku berbual-bual. Anak perempuan Roza memanggil aku abah. Hingga sekarang dia manja dengan kami. Kemesraan arwah dan Roza, kemesraan aku bermain, bergurau dengan anak-anak menarik perhatian sepasang suami isteri cina. Sekian lama memerhati, mereka menghampiri arwah dan Roza. Peringkat awal mereka berbual-bual biasa sahaja tetapi si isteri cina tu tak lepas memandang ke arah aku. Akhirnya si isteri bertanya
Si isteri : Itu lelaki siapa?
Arwah : Saya punya laki.
Si Isteri : Itu budak-budak?
Arwah : Anak-anak lah.
Si isteri : Manyak lah. Awak punya anak ka?
Arwah : Haa lapan orang.
Si isteri : Ini siapa? Kawan?
Arwah : Bukan. Dia punya isteri (menunjuk ke arah aku)
Si isteri : Awak dua-dua isteri? Banyak baik. Tak da gaduh-gaduh?
Arwah : Ye la. Nak gaduh apa bikin. Dia baik, saya baik, laki pun baik.Hidup sama-sama la.
Si isteri : Itu macam ka. Manyak bagus la.
Arwah : Memang bagus ma. Buat kerja sama-sama, makan sama-sama. Tidur lain-lain. Tak bole sama.

Bila pasangan cina tu pergi, arwah dan Roza ketawa terbahak-bahak. Meleleh airmata ketawa bila bercerita pada aku. Cuma aku yang boleh membawa, menghantar Roza dan Jailani tak cemburu dan begitu sebaliknya. Semasa aku berkursus selama empat bulan Jailani lah mengambil dan menghantar arwah ke pusat peperiksaan kerana pada masa itu arwah belum memiliki lesen memandu lagi. Setiap pagi sarapan bersama hingga menimbulkan tandatanya dalam kalangan kawan-kawan Jailani.

Sebaik sahaja arwah ditahan wad, arwah telah sms memberitahu Roza. Dia sms berkali-kali meminta Roza datang segera. Setiap kali Roza dan Jailani datang tahap oksigen stabil di paras 95%. Roza dan Jailani adalah orang yang menemani semasa arwah terbujur di ruang rumah.

Semua tinggal kenangan. Roza dan Jailani bercadang membawa Amal anak bongsu kami bercuti bersama mereka ke Indonesia. Anak sulung kami sebaya dan anak bongsu kami juga sebaya. Mereka tak mahu Amal berasa terlalu sedih dengan kehilangan arwah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin