Tuesday, November 29, 2011

Mengenang kembali........ii

Aku mengenali arwah semasa di MPRM, sama-sama mengikuti kursus perguruan. Sebelum masuk ke MPRM aku mohon Library Science di ITM. Rupa-rupanya arwah pun mohon juga. Jodoh pertemuan kami di MPRM. Semasa minggu orientasi aku tak perasan pun arwah tapi kawan serumah ada menyebut mengenainya. Aku masih ingat ayat pertama aku padanya dan ayat pertama arwah membalasnya. Semasa semua GP lelaki dalam perjalanan ke padang, GP perempuan dikehendaki balik ke dewan. Mereka menjalankan aktiviti ragging di padang. Sekarang giliran GP lelaki lak. Semasa turun ke padang dalam barisan, macam banduan, aku berselisih dengannya dan terkeluar ayat pertama dari mulutku, "Peeeeh merahnya muka!" Arwah menjeling, " Menyampah!!!!!!" Aku selalu mengusiknya,"Tulah awak menyampah kat saya. Padan muka awak ikut saya sampai hari ini" Hahahaha. Arwah akan mencubit-cubit aku.

Selepas minggu orientasi, kami dibahagi-bahagikan mengikut unit. arwah sekelas dengan aku. Manakala kawannya sebiliknya Ida dalam unit lain. Arwah bercerita macam mana bencinya kat aku. Aku duduk di belakang.Dia duduk di depan. Satu hari kami dapat assignment. arwah buntu kerana tak tahu mana nak mula. semasa dia bercerita dengan Ida aku terdengar dan menyampuk. Aku mencadangkan beberapa buah buku dan cari di perpustakaan. Arwah minta aku bersama mencari bahan-bahan. Aku pun setuju dan bermulalah hubungan kami sebagai rakan sekelas. Sejak hari itu, kami agak rapat dan arwah sering meminta pendapat aku. Akhirnya arwah mula meluahkan masalah-masalah yang dihadapinya. Sebagai kawan aku memberi pandangan, nasihat dan sokongan moral. Semasa berkawan dengan arwahlah, aku mula berhenti merokok. Syarat berkawan dengannya ialah berhenti merokok. Aku akur.

Pada satu hari aku nampak arwah berjumpa dengan seorang pensyarah yang dikenalinya sambil membawa sampul surat. Bila dia selesai berjumpa pensyarah tersebut aku mengajaknya minum di kantin. Semasa di kantin aku bertanya apa yang dibincangkan dengan pensyarah.Dia memberitahu yang dia akan dimasukkan ke hospital untuk menjalani pembedahan kerana sakit perut. Arwah tanya, " Kalau aku masuk hospital, kau datang tengok aku tak?" Aku jawab," Hari-hari aku datang." Memang betul, aku setiap hari aku datang melawat dia tetapi bukan seorang diri. Hari ini aku datang dengan kawan-kawan serumah, esok lusa aku datang dengan kawan-kawan perempuan hingga lah dia keluar hospital. Aku pernah menemani Tipah melawat dia berdua je. Selepas kami berkahwin dia mengimbas semula hari aku datang dengan Tipah. Dia kata pada hari itu dia terasa sangat cemburu bila lihat aku dengan Tipah mesra sangat. Bila aku balik, dia tengok aku dengan Tipah dari tingkat empat sampai hilang dari pandangan. Aku ketawa. Aku tanya dia kenapa nak cemburu sedangkan Tipah ada tunang dan aku dengan arwah hanya kawan. Aku datang melawatnya sebab itu janji aku padanya. Lagipun arwah ada teman lelaki. Dia kata dia tak tahu tapi itulah perasaannya pada masa itu. Selepas arwah keluar kami menjadi lebih rapat. Aku melayannya lebih dari kawan biasa.Aku akan mendahulukannya dalam banyak hal.

Arwah memang diminati oleh ramai GP lelaki baik senior mahupun junior. Dia pernah bertanya aku kenapa dia menjadi perhatian lelaki. Secara ikhlas aku menegur cara dia memainkan matanya. Pandangan dan renungan matanya menyebabkan lelaki terpikat padanya. Ditambah sememangnya arwah cantik.

Mahat kawan serumah aku pernah bertanya aku tentang hubungan aku dengan arwah. aku memang tak ada apa-apa hubungan kecuali sebagai kawan biasa yang perhatin. Rupa-rupanya dia hendak berkenalan dengan arwah dan hendak mengajak arwah keluar. Lu pegi la. Peduli apa aku. Betul, Mahat berjumpa dengan arwah untuk berkenalan. Petang tu Mahat balik kerumah dan, " Tak jadilah , dia orang Negeri Sembilan" Haaaaa hahaha takut dengan orang Negeri. Esoknya, arwah bertanya pandangan aku tentang orang negeri sembilan. Aku beri pandangan ikhlas sebab aku sememangnya banyak membaca tentang adat pepatih, adat temenggong dan adat-adat melayu lain. Dalam hati aku, ini mesti berkait dengan Mahat. Sesekali aku ni nakal juga, Petang tu, ketika aku berbaring di ruang tamu, Mahat dalam biliknya, Saleh juga dalam bilik menyanyi-nyanyi, Wan Kemut terbaring melayan perasaannya, aku jerit pada Saleh, " Saleh, I think I want to stick with Yani this three years la." Saleh membalas," Aku setujuuuuuuuuu!" Aku saja usik Mahat tapi Wan Kemut ambil serius lak beritahu Arwah.

Pagi Isnin,(tarikh aku lupa) arwah menungguku. Pada masa ini kami telah dipisahkan kelas. Aku unit PM2 arwah PMC2. Aku menyapa arwah. Mukanya serius, "I want to discuss something with you." Aku jawab, "Ok no hal but during recess, I got class." Dalam kelas aku tertanya-tanya apa ke bende yang hendak dibincang. Lambat betul masa berlalu. Jeng.....jeng.....jeng......dah sampai waktunya. Waktu rehat kami makan bersama dan duduk berbincang. Arwah menceritakan apa yang Wan Kemut cerita padanya. Kami berbincang dan beebincang dan berbincang dan akhirnya kami dapat kata putus " We try" Sejak hari itu kami belajar memahami hati budi masing-masing sehinggalah aku mencatat sebuah sajak untuknya di atas failnya.

yani
anugerahnya
untuk seorang aku
yang sekian lama
dalam perjalanan
mencari seseorang
yang bernama
kekasih

Maka bermula sebuah percintaan......................................hehehehehehe

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin