Wednesday, November 23, 2011

Temuduga.....sambung belajar

Arwah selalu menceritakan kisah-kisahnya semasa bersekolah dulu. Dari SK KK, Convent hingga ke SMTD. Arwah berkeinginan untuk menyambung pelajaran. "Nak tebus kegagalan" katanya. Aku benarkan. Sekitar tahun 1996, arwah dapat menyambung pelajaran di ITM Lendu dalam Diploma Pentadbiran Awam secara separuh masa. Semester pertama dan kedua diakhiri dengan CGPA yang melebihi 3. Rezekinya bertambah. Arwah mendapat tawaran untuk memasuki KDPK dalam bidang Bimbingan dan Kaunseling tetapi mesti melalui sesi temuduga dahulu. Aku pun sedang belajar pada masa itu. Pada masa ini kami sedang mengalami zaman susah. Sangat susah tetapi tekad dan azam menjadikan kami tabah terutama sekali arwah.

Dalam kesibukan tugas, arwah mengambil keputusan untuk pergi menghadiri temuduga di Maktab Perguruan Batu Pahat. Sehingga hari ini aku masih ingat, masih kenang dan arwah mengalirkan air mata bila kami bercerita semula kisah ini. Van kami rosak....bagaimana hendak ke Batu Pahat. Aku berkira-kira meminjam kereta adikku. Pada petang sebelum pergi, PAR sekolah aku ( orang terkaya di kampung) menghulurkan kunci keretanya, " Cikgu guna kereta saya. Ini saja yang dapat saya tolong. Cikgu berdua terlalu baik, selalu tolong saya"

Dengan keretanya, kami pergi ke MPBP. Bila sampai terus ke tempat temuduga. Aku seperti biasa akan meninjau sekeliling MPBP. Arwah selalu komen, " Abang ni macam abah lah. Tak tau duduk diam. Asyik round je" hehehehe. Aku berjalan-jalan dan membaca apa saja yang tertampal di dinding. Tiba-tiba aku terbaca notis dokumen-dokumen yang perlu dibawa dalam temuduga. Mak oiiiiiiiii ada 15 dokumen tetapi arwah cuma membawa lima keping dokumen. Arwah terdiam bila aku beritahunya. Arwah memegang tanganku," Bang, kita balik ye. Banyak sangat yang tak de. Tak dapat pun tak pe. Lain kali kita mohon lagi. Dahlah prestasi rendah, ni banyak sijil yang tak bawak." Aku macam biasa spontan menjawab, " Dah sampai sini, masuk dan berperanglah. Kalah menang kita tak tau." Arwah diam dan mengalir airmatanya. Aku peluk arwah. "Apa saya nak jawab kalau diorang tanya mana sijil-sijil lain" arwah tanya aku. Untuk menenangkan hatinya, "..........kalau sijil-sijil itu yang menyebabkan saya tak layak, saya mohon temuduga ini diberhentikan. Senangkan !" Arwah tersengih. Aku berpesan, " Jangan sekali-kali jawab soalan directly tapi ceritalah apa yang awak buat. Betul tak betul lain cerita. Bercerita bermakna kita buat. Menjawab direct kita memberi fakta." Arwah ikut cakap aku dan menjalani proses temuduga yang agak lama-hampir 45 minit. Keluar dari bilik temuduga arwah tersenyum dan peluk aku, "Terima kasih bang. Malam ni saya upah"

Sebelum ini, LNPT perlu dibawa sama. Ini satu cerita. Pada masa ini LNPT perlu diambil di PPD. Aku minta abang ipar ak
u menguruskannya. Bila aku mengambilnya,abang ipar memberitahuku, " .............. markah prestasi Yani bawah 80. Kalau ikut pengalaman, takkan dapat sambung belajar." Terkedu aku. Arwah seorang guru yang sangat komited. Kami berada di sekolah dari 6.30 pagi hingga 10.00 malam. Hampir setiap hari. Arwah bukan sahaja memangku jawatan Guru Besar, membuat gaji ( masa tu gaji dibuat secara manual dan tidak ada kerani), mengajar malah menjadi jurulatih bola baling, bola jaring dan hoki. Aku redha tapi arwah betul-betul jatuh terduduk. Dia terlalu kecewa dan mengambil keputusan tidak mahu pergi temuduga. Aku memujuk arwah, " Kalau apa yang awak buat tu ikhlas saya pasti Allah akan balas sebaik-baiknya. DIA yang menentukannya. Kita redha dan kita pegi ye." Tiga malam berturut-turut aku membuat solat hajat mengadu, memohon kepadaNya agar dipenuhikan hajat arwah.

Dalam perjalanan balik dari temuduga, arwah tak cukup nafas bercerita apa yang berlaku. Aku sengih dan senyum je lah. Sesekali aku mengusik,"Tu la, awak cepat sangat mengalah.
Sekarang macam mana? Diorang tak tanyapun sijil-sijil lainkan? diorang tak peduli prestasi awak kan? Betul tak saya cakap, CERITA jangan jawab" Hahahahahah aku ketawakannya. "Ye la, ye la saya beri upah double" katanya. Dua minggu selepas temuduga arwah ditawarkan sambung belajar di Maktab Perguruan Perempuan Melayu, Melaka.

Sekarang, arwah belajar serentak di dua tempat. Sepenuh masa di MPPM dan separuh masa di ITM. RezEkinya makin bertambah. Arwah memohon PJJ UKM pada tahun berikutnya. Dapat juga! Tamat kursus di MPPM arwah ditawarkan menyambung sepenuh masa di UPSI. Lumayan betul rezeki arwah. Bermulalah episod perjuangan seorang guru,seorang ibu, seorang penuntut,seoran
g isteri yang benar-benar kental, tabah dan tak kenal putus asa mencari ilmu. Antara tahun 1996 hingga 1999, arwah belajar di tiga institusi yang berlainan secara serentak. Sepenuh masa di UPSI, hujung minggu di ITM dan UKM. Keputusan peperiksaan semester tidak kurang dari 3. Hebat! Malangnya, arwah telah dinasihatkan oleh pentadbiran UPSI untuk menangguhkan pengajiannya di ITM dan UKM kerana arwah melanggar syarat-syarat penajaan. Demi mengelak dari dikenakan tindakan, arwah dengan berat hati menangguhkan pengajian di dua-dua institusi tersebut. Kalau tidak pada tahun 2000 arwah memiliki satu diploma dan dua ijazah serentak.

Arwah menyambung pengajian di peringkat sarjana di UTM dan seterusnya di peringkat Ph.D. Arwah tidak dapat menamatkan pengajian Ph.D. Kami berjanji untuk bersama-sama membentang proposal pada bulan Disember ini dan menghabiskan pengajian pada 2013. Impian ini tidak tercapai. Tetapi arwah telah membuktikan NOR YANI SEORANG GURU, SEORANG PENUNTUT, SEORANG ISTERI, SEORANG IBU YANG BERJIWA KENTAL HINGGA AKHIR HAYATNYA


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin