Tuesday, November 22, 2011

KEM KAUNSELING KELOMPOK BERMULA LAGI

Sekali lagi aku diminta untuk menjadi jurulatih kem kaunseling kelompok penuntut UNIRAZAK Melaka. Siri pertama diadakan di Dusun Eco Resort, Bentong, Pahang. Aku diminta untuk menjadi jurulatih bagi tiga siri kem. Penat? Memang penat sebab kali ini aku mengendalikannya seorang diri sahaja. Biasanya, aku akan bersama arwah.

Aku dan arwah ada banyak persamaan dan juga perbezaan. Walaupun kami adalah pengamal mazhab behavioris dan gestalt tetapi aku juga mengaplikasikan teori realiti manakala arwah pula menggunakan person-centred. Persamaan dan perbezaan ini sangat berguna dalam mengendalikan kem kaunseling kelompok. Aku akan bertindak secara agresif manakala arwah akan menjadi mediator dan sering kali sebagai healer. Aku akan membuat konfrant dan provokasi yang agresif hingga berlaku konflik. Malah ada peserta yang akan menarik diri, protes dan macam-macam gelagat. Bila keadaan ini berlaku arwah akan menjadi penenang dan banyak melakukan binding. Bila arwah berperanan sebagai provocator, aku akan berperanan sebaliknya.

Kebiasaannya, kami akan membuat analisis awal setiap peserta di peringkat pendaftaran lagi. Kemudian kami akan berbincang mana peserta yang perlu diterokai, mana yang perlu dibimbing, mana yang perlu "dibogelkan" dan yang mana perlu dipupuk agar mereka dapat menjadi seorang guru bimbingan dan kaunseling yang bertanggungjawab. Analisis akan dibuat setiap kali aktiviti selesai untuk memastikan track kami betul. Biasanya kami akan menghabiskan waktu rehat untuk berbincang apa yang perlu dibuat terhadap peserta-peserta. Tapi kali ini aku sorang diri. Analisis aku buat sendiri. Aku jadi provocator dan aku juga jadi healer. Peranan yang sangat bertentangan dan susah. Aku benar-benar patah kaki. Sekarang ini aku terhincut-hincut mencari rentak.

Kem Kaunseling Kelompok membuat arwah "hidup" Arwah akan menghabiskan seluruh masa, jiwa, ilmu, kemahiran dalam kem ini. Arwah cuma rehat bila waktu tidur yang biasanya 4 hingga 5 jam. Selebihnya untuk aktiviti-aktiviti. Tumpuan arwah untuk kem sahaja.

Dalam Kem Kaunseling Kelompok yang lalu (25 hingga 27 Mac 2011), arwah diberi tanggungjawab untuk mengendalikan terapi air, sesuatu yang baru untuk arwah. Pada peringkat awal arwah menolak kerana tidak pernah belajar dan tidak pernah mengajar. Aku mengajarnya asas-asas terapi air kerana hampir semua peserta adalah perempuan cuma seorang sahaja lelaki. Lebih mudah bagi arwah mengendalikannya. Terapi air dibuat dua sesi. Sesi pertama- terapi air berstruktur manakala sesi kedua terapi air bebas. Aku meminta arwah mengaplikasi teori Psikoanalisa menggunakan teknik perkaitan bebas dan pentafsiran mimpi/makna. Aku juga menyarankan arwah mengaplikasikan teknik-teknik NLP. Arwah berjaya melakukannya dengan baik.Arwah sangat seronok dan mula menunjukkan minat yang mendalam dalam terapi air. Arwah bercadang mengambil slot terapi air sekiranya diberi peluang menjadi jurulatih kem lagi tetapi itulah terapi air pertama dan terakhir arwah

Kali ini aku terpaksa mengambil slot terapi air. Bila aku memberi arahan-arahan, aku teringatkan arwah yang begitu yakin seolah-olah pakar dalam bidang itu walaupun itulah kali pertama dia melakukannya. Aku masih ingat, dalam sesi pertama arwah memberi arahan-arahan dari tepi kolam renang. Dalam sesi kedua, arwah bersama-sama di dalam air, basah lencun dan melakukan terapi menggunakan teknik perkaitan bebas.

Selepas aktiviti, peserta memberi respon yang positif. Mereka mengatakan, aktiviti terapi air berstruktur membuat mereka tenang dan berkeyakinan manakala aktiviti terapi air bebas menjadikan mereka lega dari stress. Arwah berjaya. Malam itu kami ketawa seronok kerana arwah berjaya mengendalikan terapi air dan kami meraikan kejayaan arwah dengan terapi .............. salah satu terapi yang sangat berkesan untuk meraikan kejayaan dan sekali gus mengurangkan stresssssssssssss

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin