Wednesday, November 16, 2011

APA KATA DOKTOR.....

Hospital Pakar Putra,Melaka
Dua orang doktor pakar merawat arwah. Kedua-duanya baik, lembut dan sangat prihatin. Berdasarkan filem x-ray, Dr. A mengesahkan paru-paru kiri arwah dipenuhi air. Dr. A meminta Dr. B untuk membuat penilaian awal dan Dr. B mengesahkan terdapat ketumbuhan yang agak besar di paru-paru kiri. Dr. B kelihatan resah dan mahu membuat rawatan segera untuk mengeluarkan air tersebut supaya arwah lebih selesa bernafas. Selepas air dikeluarkan, contoh air dihantar ke makmal untuk mengenal pasti sebab keujudan air tersebut. Kedua-dua doktor kelihatan resah setiap kali membuat pemeriksaan harian kerana keputusan yang sepatutnya siap dalam masa dua hari masih tidak kunjung tiba. Bila keputusan diterima pada hari ke empat, Dr A datang dalam keadaan resah dan serba salah. Aku katakan pada Dr A, " You are profesional, We are profesional. Be transparent doc.Is it bad news or good news?" Dr. A duduk dan berkata, " Its bad news. Its cancer" Rasa nak kiamat dunia beb! Arwah menggenggam kuat tanganku. Dia tanya, "What stage doc?" Perlahan suara Dr. A menjawab," Four" Suasana sunyi sepi. Semua terdiam. Dr. A tunduk kemudian bertanya,"Do you have any question?" Kami jawab, "No, Thanks doc."
Sebelah petang Dr. B datang. Juga kelihatan resah. Aku minta Dr. B berikan penjelasan sekali lagi dan dia mengesahkan memang betul jangkaanya sejak hari pertama ketumbuhan itu adalah kanser. Dr. B mengatakan tahap III b. Kanser tahap III b bermaksud sel-sel kanser telah merebak keseluruhan organ tetapi belum merebak ke bahagian lain. Manakala tahap IV telah merebak ke bahagian lain. Kedua-dua tahap merupakan tahap bahaya! Untuk mengesahkan betul itu adalah kanser, Dr B menyarankan arwah menjalani satu lagi biopsy dan CT Scan. Ujian kedua juga mengesahkan ia adalah sel barah manakala CT Scan menunjukkan memang benar sel kenser hanya ada di paru-paru kiri sebesar 5 cm. Dr. B mengatakan rawatan segera perlu dibuat dan rawatan yang dicadangkan ialah kimoterapi. Beliau mencadangkan dibuat di sebuah pusat kanser swasta. Tetapi kos nya agak tinggi iaitu antara RM16,000 hingga RM26,000 setiap pusingan. Arwah memerlukan enam pusingan. Insuran yang aku miliki tidak dapat menampung kos tersebut. Dr.B mencadangkan mendapatkan rawatan lanjutan di HKL kerana arwah pegawai kerajaan dan HKL merupakan antara yang terbaik. Tarikh rawatan di HKL ialah 17 Ogos 2010.

Wijaya International Medical Centre,Petaling Jaya
Temujanji di HKL kira-kira sebulan lagi. Dalam masa yang sama, kami mencari hospital swasta yang rendah kos rawatan. Seorang kawan mencadangkan WIMC dan kami pergi ke sana dengan membawa semua report dan filem x-ray, CT Scan. Dr.C membuat penilaian dan menegaskan perlu membuat rawatan segera. Setelah berbincang mengenai pelan rawatan serta kos kami meminta masa dua hari untuk membuat keputusan. Dr. C mencadangkan dua regim dan aku melayari internet mencari maklumat mengenai kedua-dua regim itu. Dalam masa yang sama aku berbincang dengan syarikat insuran. Dengan simpanan yang ada dan insuran kami bersetuju menjalani rawatan di Wijaya dengan kos sebanyak RM12,000 satu pusingan. Sebelum rawatan biopsy sekali dibuat dan pelan rawatan kedua dibincang. Tiga contoh tisu dihantar tiga makmal untuk pengesahan termasuk ujian EGFR. Rawatan pertama dijalani walaupun keputusan biopsy belum diterima. Keputusan biopsy diterima mengesahkan memang sel kanser. Rawatan kedua diteruskan. Sebelum rawatan ketiga, keputusan EGFR diterima iaitu negatif. Mengikut pelan,rawatan kimoterapi akan dihentikan tetapi arwah tetap mahu meneruskannya hingga selesai semua pusingan. Ketumbuhan mengecut dari 5cm kepada 3 cm. Dr. C mencadangkan rawatan radioterapi sebanyak 25 pusingan. Arwah meminta dibuat di HKL kerana kekangan kewangan.
Dr. C berpesan kepada arwah, " Dont treat yourself as a sick person. Enjoy your life. Eat whatever you want. You can eat meat, satay but in small quantity"

Hospital Kuala Lumpur
Rawatan pertama di Jabatan Onkologi di HKL kali pertama. Kami memberitahu tujuan kami datang dan meminta pandangan Dr D mengenai rawatan yang arwah jalani di Wijaya. Rupa-rupanya Dr. C sangat terkenal dan sangat dihormati oleh doktor-doktor onkologi di HKL. Dr.D bertanya, "What regime did Dr C used". Arwah terangkan," Alimta dan Cisplatin". Dr D menyatakan , " We didnt use alimta. Its too expensive". Dia mencadangkan teruskan rawatan di Wijaya kerana HKL tidak dapat menyediakan Alimta.

Rawatan rutin kali kedua selepas selesai kimoterapi dan rujukan untuk radioterapi. Dr. E menetapkan tarikh untuk rawatan radioterapi sebanyak 12 kali menggunakan teknik konvensional walaupun Dr.C mencadangkan 25 kali menggunakan teknik IMTR. Kami terima alasan-alsan yang diberi. 12 hari arwah duduk di wad HKL.

Rawatan rutin ke tiga hingga keenam. X-ray kami lakukan sendiri di klinik swasta. X-ray menunjukkan terdapat air dalam paru-paru kiri. Tapi bila diajukan kepada Dr. F, Dr D, Dr E jawapan mereka, "Well, you know, your cancer is stage four. It all based on sympthom. Right now its shows that you are ok. So if there is shortness of breath(SOB) and it getting worse, you can go to the nearest hospital. They can do the tapping. We will write a letter and you give it to the doctor there" Hahahahaha senangnya jawapan diorang.

Hopital Pakar Sultanah Fatimah kali pertama
Kami ke sana dalam bulan Mei untuk lakukan tapping walaupun tidak ada simptom SOB. Masuk wad dan esok keluar kerana Dr.G kata," No need to tap because theres no sympthom of SOB and you are ok" Mak oooooooooi senangnya.

Hospital Pakar Sultanah Fatimah kali kedua
Sakit perut seperti gasterik. Subuh Ahad 9 Okt. 2011 hantar arwah ke unit kecemasan dan trauma. Doktor diberitahu arwah merupakan pesakit kanser paru-paru. Rawatan diberikan diberikan dan dikatakan gasterik. Dua botol air dimasukkan dan selepas empat jam arwah disuruh balik.Sepatutnya doktor memberi perhatian serius kerana keujudan asid yang badan pesakit kanser merupakan simptom "amaran" keadaan yang membahayakan pesakit.

Hopital Pakar Sultanah Fatimah kali ketiga
Hari Sabtu 15 Oktober 2011 arwah sesak nafas. Hantar ke unit kecemasan dan trauma. Buku rawatan diberi kepada doktor yang merawat dan pengesahan arwah pesakit kanser paru-paru. Arwah dimasukkan ke wad 10. Dr.H menemubual aku tentang sejarah arwah. Aku beritahu, "Dr, Its all stated in the report. You just read it. No need to ask me. You see, it all stated there in the form and in that book". Ada ke doktor tu jawab," Its a prosedure Pakcik to ask the patient or the waris". Aku jawab," Ayoyoyo doc, I have to answer the same question to different doctors. This is gilllllllaaaaaaa maaaaa." Satu wad diam bila aku meninggikan suara. Rupa-rupanya bila doktor pakar datang Dr H akan memberi penjelasan, " According to her husband................ According to her husband bla bla bla................bukannya based on the report of HKL........" Jadi bila berlaku apa-apa kesilapan semasa rawatan,aku boleh dipersalahkan kerana memberi maklumat yang tidak betul. Citttttttttt.

Ahad 15 Okt 2011 - malam
Dr. H dan Dr I datang untuk melakukan tapping. Enam kali prosedur tersebut dilakukan tetapi tidak ada air yang dapat dikeluarkan. Dr. I meminta kebenaran untuk melakukan effusion/drainning dan keadaan yang sama berlaku. Dr. I memberitahu apa yang berlaku dan berkata, " ....her lung collapesed. Theres no fluid in it" Aku jawab, " Whats your plan? Prove to me the lung is collapesed. I request for CT Scan." Dr. I bercadang membuat ultrasound pada esok hari untuk membuat targetted tapping. Aku tetap meminta CT Scan. Dr. I menyatakan, " We are going for ultrasound tomorrow. If the result still the same, she will go under CT Scan." Aku terus mendesak Dr. I," I request Ct Scan first. You said the lung collapsed. If its true , what are your plan?' Dr. I jawab," If the lung really collapesed, we cant do noting" Alamak, itu jawapan doktor. Terkedu aku. Aku tetap meminta CT Scan. Dr. I selamba menjawab , "If the lung already collapesed, its not urgent. Depends to the radiologist. May be in a week or one month time," Mak datuk, hidup mati tak jadi soal. Tiba-tiba arwah bersuara , "I want senior doctor to do the tapping prosedure right now" Dr. J dipanggil untuk melakukan tapping sekali lagi. Hasil tetap sama.

16 Okt. 2011- pagi
Dr. J menemani arwah untuk ultrasound. Selesai proses ultrasound Dr. J keluar dan aku terus bertanya, "Dr, good news or bad news?" Dr. J replied, " Bad news. She will going for CT Scan." Bila? Jawapan tipikal, "Wait for radiologist to give the date"

17 Okt 2011
Mentor kami datang melawat. Bila diberitahu tentang apa yang berlaku dia terus menelefon Pengarah Hospital. Tarikh CT Scan 18 Okt 2011.

18 Okt 2011
Arwah menjalani CT Scan jam 8.00 pagi. Jam 5.15 petang aku diberitahu keputusannya. Dr K memberitahu yang ketumbuhan telah membesar dari 3cm kepada 13cm. Sel kenser telah merebak ke tulang selangka pertama dan kedua serta terdapat lebih kurang lapan titik di hati dalam keluasan 16cm persegi. Luruh jantung aku. Betul lah, ubatan-ubatan yang digunakan tidak memberi kesan kepada sel kanser tersebut. Aku minta doktor jangan memberitahu arwah sehingga sudah ada pelan rawatan untuk arwah.

19 Okt.2011
Jam 8 pagi aku dipanggil oleh Dr L untuk berbincang mengenai pelan rawatan. Arwah mesti menjalani kimoterapi dan akan dihantar sama ada ke Hospital Sultan Ismail johor Bahru atau HKL. Jam 9 pagi aku dan Dr. L berjumpa arwah dan memberitahu apa yang berlaku dan pelan rawatan. Arwah bersetuju untuk menjalani kimoterapi di Hospital Sultan Ismail.

20 Okt. 2011
Arwah tiba-tiba tidak boleh bernafas. Tiup oksigen diganti dengan topeng oksigen. Malam itu aku dipanggil oleh Dr. K dan kami berbincang. aku membuat keputusan dengan rela hati menandatangani surat perakuan 'no more medical prosedure if anything happen to her". Keadaan arwah sudah memasuki fasa kritikal.

21 Okt 2011
Dr L memanggil aku untuk berbincang. Semua pelan rawatan diberhentikan kerana kandungan oksigen dalam badan arwah tidak stabil. Dr. L serba salah untuk memberitahu aku, " .........theres no hope. Aku menahan sebak. Meleleh air mata aku.Aku diberi dua pilihan "let her be or we give her morphine so she can rest and leave in peace". Aku jawab,' Please give time to think and discuss with our children and her uncle"


22 Okt. 2011
Aku berjumpa dengan Dr L memberitahu keputusan yang kami pilih dan aku juga membuat permintaan, " Dr, I request. Remove the lung and the infected ribs". Dr L terkejut, " Its too drastic. We cant do that." Aku tanya, "Why? We still can survive with one lung" Dr. L menjawab, " I'll discuss with Oncologist on Monday."

Pilihan kami anak-beranak : let her be.
Memberi morfin seperti membunuh arwah kerana arwah akan tidur,penafasan akan stabil tetapi kandung oksigen akan terus menurun dan .............

23 Okt. 2011
Kami redha dengan keputusan yang kami buat. Kami redha dengan pemergiaannya. Al-Fatihah






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin