Monday, November 28, 2011

Ujian Seorang Menantu

Sebelum menjadi menantu, arwah telah diuji oleh mak. Ujiannya tidak lah susah sangat tetapi mungkin susah bagi sesetengah gadis. Sebelum bertunang, arwah diminta datang ke rumah membantu majlis kenduri. Mudahkan. Tolong je. Menu pun tak lah susah sangat. Ketupat, lodeh, kuah kacang, kari daging,rendang ayam, kuih muih dan rojak darat.Rupa-rupanya arwah ditugaskan untuk menganyam ketupat. Terkejut biawak arwah. Arwah orang Jelabu Negeri Sembilan. Buat lemang pandailah-expert. Nasib baik arwah pernah belajar mengayam ketupat semasa sekolah dahulu. Terkial-kial arwah mengayam. Aku membantu arwah. Alhamdulillah, dalam empat jam siap 200 biji ketupat walaupun sebilangan besar aku yang anyam hehehehe.

Ujian berikutnya ialah membuat kuah kacang. Mak suruh arwah masak sebab aku suka kuah kacang. Sekarang anak lelaki aku Uda suka kuah kacang. Uda dari kecik lagi suka menyudu kuah kacang. Arwah surrender. Memang dia tak tahu. Aku lak tak sempat nak ajar. Nasib baik mak tunjuk dan arwah masak. Ok juga lah. Kuah kacang arwah lebih sedap dari aku masak tetapi tak boleh lawan mak punya. Arwah lulus ujian ini.


Ujian kedua selepas bertunang. Arwah diminta menjahit baju yang diberi sendiri dengan leher dijahit jahitan tulang belut. Mak datukkkkkkkk. Rupa-rupanya enteng je bagi arwah. Arwah boleh memotong dan menjahit baju tapi masalah besar ialah untuk menjahit tulang belut. Arwah tercari-cari kawan-kawannya yang mahir menjahit tulang belut. Allah maha kaya. Ada seorang tukang jahit berdekatan rumah sewanya tahu dan mengajar arwah menjahit tulang belut. Lebih memeranjatkan arwah menjahit keseluruhan baju menggunakan jahitan tangan bukannya mesin jahit. Lulus juga ujian ini. Semasa kami di Sabah, arwah mengambil upah menjahit baju kurung tradisional berleherkan tulang belut. Malah di Sabah arwah belajar menjahit jahitan mata lalat dan karipap.

Ujian ketiga, membaca al quran dan berzanji. Arwah boleh membaca al quran tetapi tidak tahu berzanji. Mak pakar dalam berzanji. Arwah belajar berzanji tetapi tidak begitu mahir berlagu. Walau bagaimanapun arwah telah lulus semua ujian yang diberi oleh mak.

Apa yang menyedihkan arwah dan aku ialah menantu-menantu perempuan lain tidak diuji oleh mak. Terima je. Arwah selalu menyebut tentang perkara ini. Aku selalu menyejukkan hatinya yang arwah buat kerana aku bukan mak. Kerana ujian-ujian tu arwah memberi yang terbaik pada aku dan anak-anak. Arwah mahir kerana sayangkan aku. Aku bangga kerana arwah menjadi isteri hampir sempurna.Menantu yang lain......faham-faham je la.

Arwah suka dan rajin memasak, mengurus rumah dan membaca al Quran. Arwah membaca Quran selepas maghrib. Arwah belajar dan mendalami tajwid al-Quran sekali lagi bila kami balik dari Sabah. Arwah satu-satunya murid tua dalam kalangan anak-anak berusia lima hingga enam tahun. Mula-mula arwah ditertawakan oleh jiran sekeliling tetapi lama-kelamaan menjadi ikutan. Itu yang menyenangkan hati arwah sebab ada juga yang mengikutnya dalam membuat perkara baik.


Arwah juga tidak begitu pandai memasak. Aku banyak mengajarnya. Mula-mula masak nasi menggunakan dapur gas, nasi hangit, kering dan jelantah kerana kurang air. arwah biasa menggunakan dapur kayu. aku tak marah tapi makan apa sahaja yang dihidang. Sedap ke tak sedap ke aku makan je. Aku galakkan arwah belajar masak. Kami masak sama-sama. Aku ajar buat laksa johor, belajar buat laksa penang, buat ayam percik dan macam-macam lagi. Aku suka buat ikan sumbat. Bila aku ajak mak dan adik-adik datang makan, aku akan masak ayam percik dan ikan sumbat. Lama- kelamaan arwah mintak aku ajar masakan tu dan akhirnya arwah yang masak ayam percik dan ikan sumbat bila tetamu datang terutama sekali pelajar-pelajar kami. Sebut apa sahaja lauk yang tetamu nak, arwah akan memasaknya. Arwah pakar masak. Sebut apa sahaja beef stesk, chicken chop, spagetti, pasta, mutabak dan lain-lain. Arwah menjadi pakar kerana kami anak beranak suka makan dan kami tidak mampu nak makan di restoran. Jalan mudah ialah arwah dan aku belajar dan masak sendiri. Puas makan beb.

Arwah seorang yang sangat tabah. Umpat keji orang biasanya diluahkan pada ku dan aku sentiasa menasihatkannya lupakan semua itu. Kita buat yang terbaik untuk orang dan untuk diri kita. Arwah menerima nasihatku dan dia tidak pernah peduli lagi apa orang kata, tidak mengharapkan balasan dari mereka yang pernah ditolongnya. Pada arwah dia telah menjalankan tanggungjawab sebagai seorang manusia. Aku pasti inilah hasil dari ujian-ujian yang dilaluinya semasa menjadi menantu, menjadi isteri, menjadi guru dan menjadi hamba Allah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin