Sunday, November 20, 2011

ADUHAIIIIIIIII INSURAN

Suatu hari,anak lelaki kami dimasukan di hospital Kuantan kerana sakit apendiks. Bila sahaja dapat tahu kami terus ke Kuantan. Disebabkan kritikal, doktor telah menelefon untuk mendapatkan kebenaran lisan sebelum melakukan pembedahan. Arwah yang menjawab telah memberi kebenaran tersebut. Setiba kami di hospital lebih kurang jam 7.00 malam mendapati anak kami sedang disorong keluar dari dewan pembedahan. Ingatkan pembedahan telah selesai,rupa-rupanya ditangguhkan kerana ada tiga kes pembedahan nak bersalin. Cuma satu sahaja dewan bedah yang beroperasi. Mula-mula dikatakan sakitnya kritikal tapi rupa-rupanya ada lagi yang lebih kritikal. Kami menunggu dan menunggu dan anak kami mengerang kesakitan. Kami memanggil doktor dan meminta agar pembedahan dipercepatkan kerana kasihankan keadaan anak kami yang semakin teruk. Keadaan menjadi tegang bila doktor memberi pelbagai alasan dan yang paling menyakitkan hati bila doktor kata ianya tidak begitu pasti adakah benar-benar apendiks. Malah kadang-kadang doktor pakar pun boleh salah diagnosis. Aku naik hantu dan menjadikan arwah sebagai contoh. Keadaan yang sama berlaku bila arwah yang sakit apendiks dikatakan kencing kotordan gasterik.Tapi bila doktor pakar membuat pemeriksaan dengan hanya merasa bahagian sakit terus mengarahkan pembedahan segera dilakukan kerana pengalamannya apendiks sudah hampir pecah. Pembedahan dilakukan dari jam 11.00 pagi dan arwah hanya dihantar ke wad pada jam 5.00 petang. Kebiasaannya pembedahan memakan masa satu jam sahaja. Kami juga tidak mahu peristiwa kawan kami yang koma tiga hari disebabkan apendiksnya pecah dan berlaku keracunan kerana lambat dibedah. Setelah bertegang urat dengan doktor kami dibenarkan membawa anak ke hospital swasta dengan syarat menandatangani dokumen-dokumen tertentu dan urus sendiri. Nasib baik kami ada adik angkat di Kuantan dan mereka menguruskan segala-galanya. . Pembedahan dilakukan segera dan apendiksnya telah mempunyai rekahan dan juga telah berlaku kebocoran di tiga tempat. Kos yang perlu ditanggung ialag RM6,000.00. Selepas peristiwa ini kami membeli insuran untuk melindungi kami anak beranak.

Kali pertama menggunakan insuran yang kami beli ialah semasa arwah dimasukkan ke wad di Hospital Putra. Selepas membuat pemeriksaan awal yang kosnya kami bayar, pihak hospital pun menghubungi pihak insuran untuk mendapatkan pengesahan dari syarikat insuran. Masalah mula timbul. Aku mendapat panggilan dari syarikat insuran yang menerangkan semua kos pemeriksaan awal akan ditanggung sendiri. Aku akur kerana sememangnya dahpun aku bayar. Kata wakil tersebut, syarikat hanya akan membayar kos rawatan dan penjagaan di wad sahaja. Semua ujian , x-ray, ct scan dan lain-lain berkaitan dengan diagnostik akan ditanggung oleh kami. Sebelum aku meletup, aku menerangkan secara baik, " ..... before I take this insurance, your agent told me, once warded, the company will pay all the expanses but now you say that I have to pay all the diagnostic charges . What the hell is going on here?" Wakil tu jawab, " We pay only the treatment and ward charges. Thats what stated in the contract" Aku mula naik angin, " Hey boy..........without diagnostic, doctor cant do the treatment. Diagnostic is a part of treatment." Dia masih berkeras dan aku terus membebel dan aku tegaskan, "............ for sure what happen this afternoon, all malaysian will read it in tomorrow's news paper. Your company is a culprit, big liar.........." Kebetulan Dr A sampai dan mendengar apa yang berlaku lalu meminta telefon dan bercakap dengan wakil insuran tersebut," .........this is about life............this is a serius matter.......... you think we bluff you.... bla,bla,bla" Lima belas mint kemudian barulah dapat surat pengesahan tersebut. Dan prosedur perubatan dilakukan segera oleh Dr A dan Dr B. Empat hari kemudian, Dr. A memberitahu aku, seorang lagi pesakitnya menghadapi masalah yang sama dengan aku. Dan syarikat insuran yang sama!

Semalam, dalam perjalanan balik dari Dusun Eco Resort, aku teringat peristiwa ini dan aku cari semula kontrak insuran tersebut. Jelas skop perlindungan meliputi semua perbelanjaan termasuk ujian-ujian diagnostik prahospital dan semasa diwadkan. Mengapa ini berlaku?

Sebagai nasihat , apabila berlaku seperti yang aku alami, sila bawa kontrak perlindungan insuran semasa berada di hospital supaya tidak ditipu secara halus oleh syarikat insuran.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin