Sunday, November 20, 2011

ANTARA BIDAN KAMPUNG DAN DOKTOR

Peristiwa 1
Arwah pernah menjalani pembedahan apendiks di HPSF. Kejadian ini membuat aku terfikir betapa hebatnya bidang kampung, apa kurangnya doktor.

Pada suatu hari, arwah mengalami sakit perut yang amat sangat di bahagian kiri. Arwah kata mungkin gasterik sebab semasa awal remajanya dia pernah mengidap gasterik. Aku nak membawanya ke klinik tetapi dia enggan, sebaliknya dia meminta membawanya berjumpa dengan seorang bidan kampung. To Ginah namanya. Berumur lebih 90 tahun dan bongkok tiga. Sebaik saja berjumpa Tok Ginah, dia suruh arwah baring. Selepas menbaca ayat-ayat suci al-Quran, Tok Ginah kata, "Cepat-cepat bawak ke hospital. Nak pecah dah, nak pecah dah." Aku tanya, "Apa yang nak pecah tok?" Dia jerit, "Bawak je la, taulah apa doktor nak buat. Jangan beri air!"


Aku bergegas ke HPSF terus ke Unit Kecemasan dan Trauma. Penilaian awal oleh HA, kod kuning- tak bahaya- boleh tangguh-tangguh. Jauh lagi nak hilang nyawa agaknya. Punyalah lama tunggu. Datang lagi seorang HA minta GL. Aku jawab, " Hari Ahad bang. Pejabat tak bukak. Hari Isnin baru boleh saya hantar." Jawabnya sinis, " Kalau betul pegawai kerajaan, lain kali simpan GL. Bila sakit senang. Bayar singgit!" Aku dah mula naik angin tapi masih boleh kawal, " Bila boleh jumpa doktor. Isteri saya dah teruk ni." Keras jawabnya, "Sabar la. Orang lain lagi teruk sakit." Dia terus buat kerja konon. Entah apa dicatatnya. Macam sibuk. Muka arwah pucat menahan sakit dan mintak air. Aku terlupa pesan Tok Ginah jangan beri air. Sebaik saja arwah meneguk air, arwah terus muntah. Terbeliak mata HA. Mulut membebel-bebel. Aku naik hantu. Bila aku marah aku selalu guna Bahasa Inggeris Arwah cukup faham. Itu menunjukkan marah aku dah sampai tahap maksima. Bergegas menyorong arwah ke dalam berjumpa doktor. Doktor tanya tentang simptom. Arwah beritahu sakit sebelah kiri dan lain-lain lagi. Doktor arahkan buat ujian air kencing. Keputusannya kencing kotor. Doktor beri pil pelawas kencing dan penahan sakit. Balik ke rumah.

Petang tu aku minta kebenaran hantar isteri muda ke Seremban. Isteri muda datang ke rumah pada hari Sabtu melawat kami. Aku sampai ke rumah dalam jam 8.30 malam. Arwah berpeluh-peluh menahan sakit. Aku bawa ke klinik. Doktor membuat ultrasound dan mendapati apendiksnya bengkak. Katanya walaupun sakit disebelah kiri, ianya petanda awal dan biasanya mengelirukan doktor sebab apendiks di sebelah kanan.

Aku terus bawa arwah ke HPSF sekali lagi bersama laporan doktor. Disebabkan hari Ahad terpaksa berdepan dengan doktor-doktor pelatih. Tidak ada apa yang dilakukan oleh mereka selain memberi pil penahan sakit. Jam 7.00 pagi aku ke hospital dan tanya apa doktor beritahunya. Tak de. Aku beritahu dia sekiranya sampai jam 9.00 pagi, kalau tak ada apa-apa doktor buat aku akan pindahkan ke hospital swasta. Bila doktor pakar datang, dia mengarahkan pembedahan segera dilakukan. Memang sah apendiks arwah dan membengkak, berlaku kebocoran dan dah melekat pada usus. Disebabkan ini arwah lama dalam bilik pembedahan kerana terpaksa membersihkan bahagian dalam abdomen untuk mengelakkan keracunan. Ini lah yang Tok Ginah kata,"Cepat-cepat bawak ke hospital. Nak pecah dah, nak pecah dah."

Peristiwa 2
Anak bongsu kami, Amal, berumur tujuh mengalami sakit perut yang amat sangat. Kata orang Muar, berposah ke hulu ke hilir dalam rumah menahan sakit. Sesekali menangis. Kami bawa ke Hospital Tangkak. Buat ujian air kencing. Sekali lagi doktor kata kencing kotor. Beri ubat yang sama. Kami tak puas hati. Dari hospital terus ke rumah Tok Ginah. Amal disuruh baring. Seperti biasa Tok Ginah membaca ayat-ayat suci al Quran. Tiba-tiba Tok Ginah ketawa melekek-lekek. Kami kehairanan. Arwah bertanya, " Apa hal ni tok? Dalam ketawa Tok Ginah tanya Amal," Berapa lama kau tak berak?" Jawab Amal, "7 hari". Tok Ginah sambil ketawa, " Taik kau keras tersekat kat perut ni. Beketul-ketul keh,keh,keh Tu yang kau sakit. Sakit tak berak kikkikkikkik" Tok Ginah suruh arwah mengambil secawan air masak lalu membaca ayat-ayat suci. Dia menyuruh Amal minum dan menyuruh kami balik cepat. Dalam kereta Amal mula menjerit suruh cepat kerana tak tahan sakit. Aku bawa kereta laju- laju kerana bimbang. Aku nak terus ke hospital tapi Amal suruh balik ke rumah.Sampai sahaja di rumah, Amal terus berlari ke tandas. Sebaik sahaja selesai membuang hajat, Amal keluar sambil tersenyum lebar. "Tak sakit dah" katanya.

Aku selalu menjadikan peristiwa ini sebagai modal untuk pelajar-pelajar ku berfikir. Aku bertugas di Sekolah Menengah Sains. Ramai pelajarku hendak menjadi doktor. Aku minta pelajar ku berfikir kehebatan Tok Ginah yang dapat mengesan apendiks arwah yang hendak pecah dengan membaca ayat suci al Quran berbanding doktor yang berdasarkan simtom. Aku mahu mereka berfikir kehebatan ayat-ayat suci al Quran untuk mengesan penyakit dan mengubat penyakit.Dan akhir sekali aku katakan Tok Ginah seorang bidang kampung lebih hebat dari seorang doktor. "MAKA KAMU PATUT MENJADI SEORANG BIDAN KAMPUNG"

1 comment:

  1. sangat menarik kisah ni.. subhanallah, itulah kehebatan ayat Quran dan pengalaman org2 tua :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin