Monday, August 3, 2009

you are a teacher , i am a counselor

2 pekerjaan yang berbeza dari segi sebutan dan ejaan tetapi mempunyai persamaan dari segi tugas dan sumbangan.Hari ini, kejutan buat saya. Berbagai rasa, berbagai fikiran yang terpacak dibenak . Sedih, terharu, sayu, kesal dan ntah semuanya bercampur gaul.
Seorang kaunselor selalu membantu kliennya dalam pelbagai masalah yang dihadapi, mendampingi dan menyelami situasi demi untuk memberikan perkhidmatan yang berkesan.Tapi hari ini bila membaca 'you are a teacher' dalam blog anak sendiri, hati terkilan yang amat sangat. Terkedu pun ada. Selama ini saya anya melihat orang lain , membantu orang lain, memberikan 'inside touch 'yang mendalam kepada orang lain, akhirnya anak sendiri terlepas pandang. Membaca'you are a teacher' ckp untuk menggambarkan betapa kesunyian dan keseorangannya dia dalam perjalanan hidup sejauh 22 tahun.Cukup utk memberikan maknya bahawa sepanjang perjalanannya hanya kosong, tampa sesiapa yang menemani dan dia mengikut arus tampa memperdulikan bahawa dia sendiri mempunyai potensi yang sangat tinggi dan mampu utk digagumi oleh orang lain. tapi malangnya, saya tidak pernah memberikan cukup masa utk menyelaminya seperti menyelami klien saya, memahaminya seperti memahami klien saya dan memberikan 'inside touch' yang sebaiknya sebagaimana yang dimiliki oleh klien saya.Sedihnya saya, terasa amat terpukul apabila berdepan dengan kelemahan diri di tangan anak yang disayangi.Wahai kaunselor semua muhasabahlah diri secepat mungkin, jangan jadi seperti saya.Wahai pelatih-pelatih bimbingan dan kaunseling, jadilah guru bimbingan yang terpilih dan perbaikilah diri dan keluarga terlebih dulu sebelum kita cemerlang di luar tapi kecuncang di dalam rumah sendiri. Wahai anak, maafkan mak,terima kasih atas tulisan mu yang menyedarkan mak. Inshaallah kita mungkin tidak mampu saling meluahkan bila berhadapan tapi melalui tulisan ini kita mungkin boleh berkongsi segala rasa agar kesilapan dapat diperbaiki,agar luka dapat diubati.Sayang mak utk anak tersayang hingga ke akhir hayat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin