Sunday, August 23, 2009

Puasa oooh puasa

Salam buat semua pelatih BK Jun 09 yang telah selamat berangkat pulang ke Sarawak bertemu keluarga yang sekian lama terpisah sejak mendaftar jun lalu.Begitu juga yang pulang ke Kelantan,walau baru bertemu semasa cuti H1N1 lalu. Tapi ramadhn seperti memberi peluang dan ruang untuk bertemu kembali dengan orang-orang tersayang.

Seronoknya bulan puasa semasa saya di Sabah dulu.18 tahun yang lalu. Masanya rasa tak panjang.Buka puasa cepat sekali (6.30ptg). Ketika orang semenjung sedang berbuka kami dah lama kenyang. Waktu orang balik terawih di semenjung kami dah nak tidor pula.Bila raya lagi lah seronok. Dah adat anak dagang kami akan berkumpul semua keluarga dari semenjung. Jadi kalau ada 10 keluarga, jawabnya tiap hari kami akan bergilir-gilir ke rumah tiap keluarga meraikan keindahan aidilfitri di rantau orang. Tak rasa sunyi jauh dari sanak keluarga malah kami seperti ada satu keluarga yang besar. Terasa sangat hampir dan indahnya keakraban itu. Tapi bila balik ke semenanjung suasana itu tak dirasai. Aneh dan pelik,keluarga dekat tapi jauh. Itulah kuas Allah.

Satu yang menjadi kenangan indah tentang belajar puasa pula.Ingat lagi masa tu baru 6 tahun belajar berpuasa. Penatnya tak terkira.Hausnya mencabar sekali. Dah kul 5 ptg merayu-rayu kat mak mintak buka puasa. Mak marah sangat. Mata asyik memandang air dalam buyung yang memang tau sejuk dan lazatnya ketika panas terik. Akhirnya godaan tak tertahan, curi juga minum air dari buyung. Lepas dapat seteguh,puasa batal menyesal tak sudah.Letih tak ke mana lagi. Malah marah mak berjela-jela kerana hanya beberapa jam je dapat pahala satu hari puasa. Sejak tu, tak penah ponteng puasa lagi, sebab nafsu memang besar, hakikatnya, bila waktu berbuka makan kurma 3biji seperti rasullulah memang mengenyangkan. Jadi moralnya, bila waktu berbuka jangan berbelanja besar, memadailah apa yang ada.Ia lebih berkat.

Bagi anak-anak yang di sarawak tu, jangan lupa kuih lapis mama bila balik nanti....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin