Monday, August 31, 2009

Anak2 zaman sekarang

Bercerita tentang anak-anak zaman sekarang, aku dapat bezakan jauh sekali didikan mak aku dulu dengan sekarang.Aku cuba, praktiskan macam mana mak didik aku, tapi anak2 aku tak boleh time.Takpela, mungkin masa mak ada, masa perjalanan mak mendidik aku, aku banyak lukakan hati mak,jadi sekarang pula menahan dan terasa pedih dilukakan anak-anak.Inilah balasan Allah. Nak dengar camne mak didik aku? Mak memang sayang dan tatang aku macam minyak penuh, tapi soal disiplin mak cukup serius. Kata mak dia tak mahu aku jadi nakal dan gagal dalam persekolahan kerana kami orang miskin, abah pulak tak de. Mak taknak aku jadi umpat keji jiran tetangga.Jadi nilah ceritanya.
Mak selalu pergi dan balik ambil aku di sekolah. Sehingga penggal satu darjah enam, cikgu kelas aku, (Arwah cikgu Jalil Jatin)bagitau mak, jangan ambil aku, biar aku berdikari dah besar.Oleh kerana yang cakap tu, cikgu, mak akur. Aku pun gembira dah boleh pergi dan balialik sekolah sendiri.satu hari kerana desakan kawan2,balik sekolah je, aku tak ulangkaji lagi, terus pergi bermain dengan kawan2.Bukan main apa pun, main daun terup di baling dengan selipar jepun. Tulah permainanan budak2 kampung yang popular masa tu. Main dari balik sekolah sampai lah ke petang.Bila petang balik barulah lapar,buka tudung saji cari makanan. Hari pertama mak dah tegur,jangan buat macam tu.Hari kedua buat lagi, ketiga lagi buat. Masuk ari keempat,mak tak cakap apa. Tapi bila petang balik ,lepas mandi aku nak makan, bukak tudung saji,yang ada selipar jepun aku yang dah dicincang dalam pinggan.Mak dah sedia berdiri dengan rotan,mata terjenggil suruh makan. Aku yang terkedu dapat makanan selipar jepun, berlari keluar rumah.Mak pun kejar dengan rotan,aku dan mak lari keliling rumah,bila dah kepenatan aku menyorok pula bawah rumah. Ingatkan mak dah 'give up'.Rupanya mak mengendap dari atas melalui tingkap,sempat juga mak melipas aku,terkena tangan dan merecik darah. Melalak aku menangis bawah rumah. Sedih bukan sakit sangat,tapi sedih kerana mak tak penah pukul aku.Malam bila aku buat2 tidur ,mak sapu minyak luka kat tangan aku sambil nangis.Mak cakap tulah degil, kat mak kata jangan buat.Aku tau mak sayang aku.
Mulai dari ari itu, aku tak pernah degil lagi, aku berikan mak kegembiraan. Aku cemerlang dari darjah satu hingga darjah enam.Naik ke pentas membolot banyak hadiah kecemerlangan. Jadi pengawas ,ketua pengawas, olahragawati sekolah,pemidato peringkat negeri dan akhirnya berpisah dengan mak pada umur 12 tahun waktu aku dihantar ke sekolah asrama penuh. Mak muntah melepek (dia pemabuk) sebab antar aku,nak tengok sekolah aku yang hebat. Mak sangat gembira......Mulai hari tu aku dah kurangkan beban mak, duit buku, yuran dan asrama aku gunakan duit biasiswa.Mak anya beli baju sekolah je.aku dah tak susahkan mak.Aku tau mak pun susah cari duit.
Tapi bila aku ada anak,aku cuba buat macam mak, anak2 marah.Yelah anak zaman melinium.Kadang2 bila balik kerja, arap juga anak2 buat air minum petang,tapi hampa. Mak aku ,walau pun aku dah kawin,kalau balik kampung,dia tengok aku duduk menanda buku murid,mak akan buatkan air untuk aku. Mak tak suruh aku masak sebab katanya aku banyak kerja nanti tak siap.Anak2 aku pulak,sebelum aku pergi kerja sarapan dah siap,baju dah dibasuh,makan tengahari dah dimasak,kain baju dah dijemur, rumah dikemas dan disapu.Bila aku balik kerja, kain baju yang dijemur,dari garing dan lemau masih diampaian.Luruh ati.Masuk ke dapur,secawan air pun tak de. Anak2 khusyuk menonton tv,melayan sms,mahupun tidor.Kalau ditegur masam mencuka.Aku teringat mak.Mak......terima kasih mendidik aku dengan seribu ketegasan sehingga menjadikan aku mak yang menjaga anak2 dengan baiknya.
Pada anak2ku ,aku berpesan, hidup ini seperti roda yang akan berputar tampa menunggu masanya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin