Thursday, August 20, 2009

Allah n non-living things

Salam.....
Membaca blog 'can we talk to non-living things' satu pengalaman yang menarik.Kerana sebelum ni saya hanya selalu bercakap dan mengadu dengan Allah. Bila saya sedih, saya solat dan mengadu pada Allah, Ya allah, kaulah yang maha mendengar dan mengetahui apa yang aku rasai sekarang. Jika rasa ini sememangnya milikku, biarlah aku melaluinya ,jika ia sebagai ujian berilah aku kesabaran menghadapinya, tetapi ia terjadi disebabkan kesilapan dan kealphaan orang lain,jadilah ia bersifat sementara.Jika saya gemvira saya akan sujud dan mengadu pada allah, Ya allah, kaulah yang maha mendengar dan memahami, kaulah yang maha agung dan maha adil, kau tetap memberikan aku kegembiraan walaupun aku banyak berdosa padamu. Kekalkanlah kegembiraan ini agar ia menjadi penguat untuk aku meneruskan kehidupan di bumimu, agar aku semakin insaf dengan kebesaran mu. Jika saya ditimpa musibah saya akan solat dan mengadu pada allah, ya allah engkaulah yang maha pengasih lagi maha penyayang, aku redha dengan musibahmu ini. Berilah aku kekuatan dan kesabaran dalam menghadapinya.Jadikanlah kesabaran dan kekuatan ku, sebagai penghapus segala dosa-dosa kecilku. Jika aku dilukai oleh yang tersayang, saya akan mengadu pada Allah, ya allah, kaulah yang maha besar dan maha mengetahui, tidak ada satu apa yang boleh ku sembunyikan kepadamu, jika hari ini aku dilukai kerana kesilapan dan kelemahanku, ampunkanlah dosa-dosaku , tetapi jika yang melukai itu yang bersalah dan tersilap, kau ampunilah dosanya dan kau berilah petunjuk pada nya atas kesilapannya itu. Tapi nilah pertama kali saya mendengar boleh bercakap dengan 'non-lilving things'.Mungkin ia satu kepuasan dan kelegaan bila dapat meluahkan dan yang mendengar luahan tidak menjawab apa yang kita katakan, tidak menyakitkan hati kita dengan tempelak dll. Namun satu persoalan adakah 'non-living things' ini boleh menolong kita selain mendengar? Tapi....cubalah mengadu kepada NYA sesungguhnya kita tidak melihatNYA, tapi dia akan mendengar, melihat, memahami ,menyayangi dan dialaang maha adil memberikan balasanNYA seperti mana haknya.Bertahun-tahun saya mempunyai kekuatan utk mengharung dugaan hidup di bumi ini dan saya menyakini kekuasaanNYA,saya amalkan apa saya katakan tadi dan balasanNYA....anda cuba dan lihatlah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin