Tuesday, August 11, 2009

8 ogos 2009- Bkt Terisek











Suatu yang mendebarkan. Bukan nak mendaki Gunung Tahan. Nak ke Puncak Gunung Tahan kena 7 hari t malam,ni track baru yang dibina 4 hari 4 malam. Percubaan kami hanya nak ke Puncak Bt.Teresik.Kalau sampai ke puncak fit lah.Kalau pancit,sory turun balik. Dari jam 8pagi saya dan ahli rombongan bersedia menunggu bot yang akan membawa kami menyerang. Kalau nak berenang sebenarnya boleh je, tapi dah bot kebiasaannya.830 pagi barulah sampai tourist guide kami. Punyalah tak punctual.

Arahan: Jangan bawah apa2 yang sedia ada di gunung tahan,jangan buang sampah,berjimat ngan air sbb seven eleven tutup ada keja kawin. Biar betul ada ke ?Kami pun ikut jelah. Mula naik memang ok,landai je jalan.Lip,lap,lip,lap ambil gambar.Maklumlah dah bayar rm5 satu kamera utk bergambar dgn bebasnya. Tapi lebih kurang 10 minit, sorang dah terpaksa di hantar balik ke bawah bukan apa semput sebab batuk.Yang lain teruskan perjalanan.Akhirnya sampailah kami di check point yang pertama. Tu pun dah separuh nyawa.Dengan student tunjuk ok je.Nak bg semangat.kepala lutut dah longgar

Lebih kurang 9.30pg kami sambung perjalanan ke Puncak Bkt Terisek.Perjalanan kali ni sangat mencabar kerana dah tak landai lagi. Bukit semakin tegak dan tak boleh pandang ke atas sebab lagi di pandang lagi lambat dan berat rasanya.Nafas pun semakin semput. Demi anak-anak on jugalah. Tepat jam 10.30pagi sampailah ke puncak Bkt Terisek. Di belakang kami Banjaran Gunung Tahan . Happy tak terkira.Maklumlah dah umur begini sampai juga ke puncak kira oklah tu.Acara seterusnya ialah menuruni bukit. Turun bunyi macam ok, tapi cerun pulak.Ada ketika kena ikut tangga. Jarak satu mata tangga ngan satu mata tangga, fulaamak 1kaki setengah.Bayangkanlah.Memang lenguh lutut nak kontrol dan imbang badan.Jam 11.30pagi kami sampai juga ke kawasan canopy.(jambatan gantung)

Tarik nafas dulu,nanti sambung lagi ye

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin