Thursday, August 13, 2009

kereta baru kereta lama.


Satu pengalaman yang tak pernah saya lupakan tapi mendalam dalam ingatan. Saya beli keta pertama 2nd hand..Mazda 323.Gembira walau pun orang lain keta baru.Syukur kerana itulah kemampuan kita. Anak-anak pun seronok.Balik ke Semanjung,rezeki bertambah, badanlak subur,saya mengandung anak ke tiga.Satu hari saya bawa anak berjalan-jalan di Taman di bandar.Nak ke Taman tu, menyeberang sungai naik jambatan.Bimbang juga keta lama buat hal tengah mendaki.alhamdullillah ni tak jadi hal.Tapi...malang tak berbau, masa balik keta buat hal.Mati enjin.Depan bus stop,tengah orang ramai.Start-start tak boleh. suami pun kata, awak turun dan tolak pelan2.Saya faham sebenarnya dia tak sampai ati tgk isteri mengandung 8bulan sarat menolak keta, tapi orang Malaysia belum masanya ringan tangan nak tolong, yang boleh anya memandang tanpa perasaan seorang perempuan mengandung menolak keta di depan orang ramai. sambil berjurai airmata saya berdoa, hiduplah enjin,kesianlah anak dalam perut,doa suami, cepatlah hidup enjin, sianlah perempuan yang mengandung zuriatku itu. alhamdulillah lebih kurang 20m je, idup enjin,Kuasa dan kasih sayang tuhan.

Pengalaman kedua, kereta lama van C20. Aku bangga ngan van ni. Terlalu banyak jasanya. Dialah membawa murid-muridku bila pergi lawan bola sepak, bola jaring, bola baling dll. Keta baru guru lain kata tak boleh bawak student, sempit.Kan senang naik van,semua sekali n lain-lain perkakas. Jadilah van saya macam van angkut.Tak pe, rezeki saya, murid-murid saya berjaya ke peringkat negeri. Van ni juga membawa kayu-kayu bongsai waktu saya ligat bisnes bunga bongsai.Tapi bila keja rutin terabai, saya cepat2 stop takut tuhan marah.Van ni juga jadi van bawa jenazah bila ada kematian di kampung kerana belum ada kenderaan jenazah masa tu.Memang banyak jasanya. Yang paling nostalgia, van ni tambah uzur.Kulitnya berkopek,dah tak cantik.Tapi dia tetap berkhidmat . Khidmatnya yang paling mulia ialah pada hari konvekesyen saya di Tanjung Malim.Pengetua suami kata, pinjamlah merdz saya.Sian isteri nak konvo nanti apa-apa di jalan, tak sempat sampai. Jawab.takpe bang, saya tak segan dengan van kita. Saya pun tampal sticker graduan dan bergerak ke Tanjung Malim. Tuhan kaya, sampai juga tapi, kalaulah anda semua dan tgk, tentu anda juga ketawa tgk jaga terkejut dan tak benarkan saya masuk sebab rupa van saya macam van nak pergi pasar malam, tapi...bila tunjuk sticker barulah dia benarkan. Konvo berjalan lancaar, dalam perjalanan suami tanya, awak tak malu, saya jawab, ni van kita, tapi...keliling kita yang cantik-cantik ni, mungkin keta sewa utk ke konvo. Kami ketawa je.Sampai ke kampung, esok suami hantar workshop untuk check sebab jalan jauh, kata pomen, berani abang bawak jauh-jauh, logiknya van ni mungkin terbarai sebab rosak teruk di bahagian 'arm'. Tapi...itulah berkat tawakkal, ikhlas dan yakin dengan perlindungan allah serta menghargai barang kita sendiri.

Last cite kita lama, keta toyota KE30.Pun uzur dan digunakan sepenuhnya ulang-alik antar saya ke tempat keja, antar anak dan suami ke tempat keja. Memang sian, kalau dia boleh menjerit, mesti dia kata rehatkanlah aku.Nak jadi cite, satu ari, berlaku accident berhampiran kampung dan suami terserempak dengan kejadian tu, dia berhenti menolong mangsa. Tiba-tiba datang sebuah keta baru kepunyaan kawan kenalan. Kata suami bawaklah mangsa ni ke hospital.Sebab keta dia baru dan laju,besar pulak. Tapi apa jawabnya, aaah naik keta kaulah. Baru suami saya perasan, mangsa penuh darah, takut keta dia kotor. Jadi, suami pun masukkan mangsa walau sempit, mangsa kesakitan tapi demi nak tolong bawak juga. Sampai juga ke hospital. Hanya umur dia tak panjang, 10 minit suami balik dia meninggal. Tapi keluarga mangsa ingat suami sampai sekarang.

satu lagi accident, dengan keta yang sama suami tolong amoi cina(cikgu nak pegi sekolah).antar ke hospital. Amoi tu dah trauma abis, suami redakan dalam keta kecik tu, sampai ke hospital.Telefonkan keluarganya dan suami pun tinggalkan amoi , berlalu ke tempat keja. Setelah 4 tahun berlalu, pada tahun baru Cina 2008 seorang uncle cina datang ke rumah masa tu saya dan suami tak de. Dia tanya anak, ini rumah cikgu yang tolong kemalangan amoi cina ke,Anak cakap ye. dia pesan, ambil limau ni sekotak, kata bapak sangat time kasih, sudah lama cari tak jumpa. Peehh.....tragisnya kenangan. Tulah khidmat keta lama yang semua jadi kenangan dan tak penah saya lupakan. Jadi anak saya pakai keta lama, jadi owner ke 7, saya kata, tak pe awak akan dapat banyak pelajaran dan pengajaran.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin