Wednesday, July 29, 2009

Yang menarik dan yang menakutkan

H1N1 sesuatu yang panas diceritakan. Organisasi saya tidak terkecuali.7 hari diberi rehat. Barangkali masa ini cukup panjang untuk kita muhasabah diri.Cukup untuk kita menahan sabar dengan ujian yang diberi.Lapang kepala , dapat berehat dari rutin harian yang selalu memenatkan. Tapi..terpikir juga untuk berkongsi suasana H1N1. Dulu masa kecik-kecik bila cikgu tanya apa cita-cita, kita jawab nak jadi doktor. Bila besar tak jadi pun doktor. Hari ini dapat juga merasa jadi doktor dan berada di suasana macam kat hospital. Pengamalan bersama pelajar yang di kuarantin, bersama doktor dan jururawat sambil memakai topeng ,tidor dan melawat bilik kuarantin agak menarik kerana tidak akan ada ke dua kalinya. Rata-rata ada yang takut bagai nak gila, tengok muka pelajar yang dikuarantin pun macam tengok hantu.Malah kalau diberi pilihan nak tengok hantu ke nak tengok orang yang suspect pembawa H1N1. Jawapannya mesti tengok hantu. Itulah yang menarik tentang persepsi manusia. sedangkan kalau Allah kata ni bahagian kau, tak campur pun kita boleh dapat H1N1.



Tu yang menarik, yang menakutkan pula bila saya dipanggil ceramah untuk IPK Negeri Melaka.Tajuknya je dah takut Pengurusan Stress. Lagi takut bila audiennya 100 orang IPK Negeri Melaka.Takut tadi menjadi stress bila panggilan untuk dapatkan persetujuan boleh ke beri ceramah lebih kurang tak sampai 24 jam.Kira-kira bidan terjunlah.Tapi...dek dah tau sakitnya kecewa, kita taknaklah kecewakan orang. Terima sebagai satu takdir kita untuk hari itu.



Ceritanya...hari yang ditunggu pun tiba. 1.45 ptg di dewan audotirium IPK Melaka. Cantik dan besar. Gerun hati. Tunggu punya tunggu 2.30ptg baru ada peserta. 100 yang dijangka adalah 40 orang yang datang. Semua beruniform kemas. Tak pelah, nilah rezeki. Ceramah pun bermula. Confident menyampaikan terus jadi tak Confident bila audien nak gelak pun takut. Senyum payah sekali. Lawak pandai tak gelak, lawak bodoh lagi tak gelak .Ingat nak selang seli dengan content agar tak ngantuk.Dalam ati ngumpat juga, patutlah stress tak gheti nak gelak. Lalu jadilah ceramah macam kat kelas.Strait to the point. Terpikir juga dalam ati, agaknya orang beruniform ni tak tau gelak ke? Mungkin kot. Dah dilatih untuk serius seumur idup. Tapi minum kat kedai kopi retilak gelak-gelak. Jadi..kesimpulannya memang takut beri ceramah kat orang beruniform. Uniform melambangkan kuasa....Berkuasakah kita? atau ada yang lebih berkuasa? Lu....pklah sendiri....kata Nabil.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin