Tuesday, August 20, 2013

TAK TERKELUAR KATA-KATA.....SAAT-SAAT AKHIR BERSAMA ARWAH.....

Selama 25 tahun bersama arwah, segala saat suka dan duka, susah dan senang  diharungi bersama. Pemergian arwah membuat aku  terasa masa 25 tahun terlalu cepat berlalu. Walaupun di saat-saat akhir bersama arwah telah menunjukkan tanda-tanda akan pergi, namun tak ada kata-kata yang terkeluar untuk menafikannya, semuanya terpendam di dalam hati. Sayu bila melihat arwah sedikit demi sedikit menunjukkan  akan pergi meninggalkan aku. Aku pujuk hati dan menafikan segala-galanya. Bukan sekali aku menghadap orang meninggal. Banyak tanda-tanda yang aku dapat kesan sepanjang saat-saat akhir arwah bersama aku.

Seminggu sebelum arwah dimasukkan wad, arwah duduk di kerusi malas memandang aku penuh sayu, "Bang, saya dah tak dapat nak layan abang seperti selalu. Abang kawin la. saya uruskan semua." Terpaku aku. Tak terkeluar kata-kata. Lama aku terdiam. Akhirnya " Selama ini saya tak pernah komplen, bersungut tentang layanan awak. Kan saya dah janji, saya akan jaga awak sampai saya mati. Kasih sayang saya tak pernah berubah dari mula kita kenal sampai sekarang."

Hari terakhir 23 Oktober 2011 bersama arwah, satu permintaan, satu penyataan, satu wasiat dan satu pertanyaan dari arwah. Pagi  itu aku duduk disininya. satu permintaan, "Sok abang jangan pergi mana-mana. Tak yah pegi mesyuarat. Tunggu saya." Tak terkeluar kata-kata......aku angguk je. Hati aku sayu dan kesayuan itu aku pendam dalam hati. Aku urut, peluk arwah. Tengahari,selepas kawan-kawan yang melawat balik, arwah duduk  memandang sayu, satu penyataan, "Saya sayang abang,........ sayang abang.... sayang abang." Tak terkeluar kata-kata.......aku angguk je. Aku hiba sangat dan aku pendam kehibaan itu dalam hati. Petang itu, arwah panggil aku duduk disebelahnya, satu wasiat " Duit pencen saya nanti, beri PakTam RM500 tiap bulan ye." Tak terkeluar kata-kata.....pilu hatiku dan aku pendam kepiluan dalam hati. Malam itu, sekembali aku dari solat maghrib, satu pertanyaan "Nape abang lambat ni, saya nak baring ye." Tak terkeluar kata-kata...... rasa nak meraung aku dan aku meraung dalam hati. Sebelum Isyak, arwah tiba-tiba bangun mengadu sakit, membetulkan duduknya, menjulurkan kaki, menahan tangan ke belakang dan bersedia untuk...........arwah terlentuk dalam pelukan ku. Selepas azan, arwah disahkan telah meninggalkan aku untuk selama-lamanya. Aku rindu arwah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin