Tuesday, August 20, 2013

HARI RAYA KALI KE DUA-----

Hari ini aku sambut Hari Raya kali kedua selepas habis berpuasa sunat 6 hari bulan Syawal. Kali ni aku sambut sorang-sorang je sebab arwah dah tak de. Tapi semalam berbincang nak makan apa untuk sambut raya ni, mek- pembantu aku mencadangkan makan piza. Kalau makan piza dia tak puasa hari ini. Dia tambah lagi kalau makan ais krim dengan roti  lagi best. Hahahaha dia yang nak makan piza, aku yang nak sambut hari raya  jadi mangsa. Aku tak beli piza tapi aku cadang nak makan nasi kerabu. Dia orait je. Jadi pagi ni sampai je pejabat, aku pergi ke gerai yang jual nasi kerabu. Jeng,jeng,jeng tak bukak pulak. Sekali lagi macam nak makan masak asam pedas ikan parang, aku tak dapat makan nasi kerabu sedangkan dah menjejis air liur nak makan. Aku beli nasi lemak, tambah ayam goreng untuk makan dengan  rakan sepejabat. Saliros lak puasa hari ni.


Kalau arwah masih ada, dah tentu kami akan masak ketupat , rendang, lodeh dan sambal kacang sama seperti sambut Hari Raya 1 Syawal. Tapi semua ni dah tinggal kenangan. Aku tak dapat nak kembalikan suasana ini  bersama dengan "orang lain"- suasana tidak akan sama.. Kenangan hanya indah untuk dikenangdan acapkali mengusik jiwa. Aku rindu arwah

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin