Thursday, August 15, 2013

RUMAH TERBUKA KAT PEJABAT

Kali terakhir aku buat rumah terbuka pada 24 Sept 2011 iaitu kira-kira sebulan sebelum arwah isteri meninggalkan aku buat selama-lamanya. Sejak itu aku tak teruja nak buat rumah terbuka. Tahun ni tergerak lak nak buat.Nak ajak kawan-kawan tapi tiba-tiba lak rasa tak nak.

Semalam semasa berbual-bual dengan Mek,tercetus lagi rasa nak buat rumah terbuka tapi kali ni aku buat kat pejabat. Mek cadangkan aku masa ketupat, kuah kacang, rendang dan dia kan bawak kuih. Ok seeettttt. Jadi hari ini,Jumaat aku buat. 
 
Selepas berbuka semalam, aku terus mula memasak, pertama sekali aku masak kuah kacang. Aku tumis bahan-bahan dan sejam kemudian siaplah kuah kacang. Dalam masa yang sama aku siapkan bahan-bahan untuk buat rendang. Goreng kelapa untuk dijadikan kerisik. Nasib baik lah blender ada tak lah penat nak buat kerisik macam mula-mula aku belajar buat kerisik dalam tahun 70an dulu.

Siap buat kuah kacang aku mula menumis bahan-bahan untuk membuat rendang. Leceh buat rendang ni tapi seronok buatnya. Aku buat rendang nyonya-rendang yang arwah nak sangat belajar buat tapi tak kesampaian. sekarang aku lebih suka buat rendang nyonya sebab ia akan mengingatkan aku pada arwah. Dua jam melayan rendang.Dah jam 10 malam. Sebaik saja siap rendang, mula rebus ketupat dan segalannya selesai jam 11.00 mlm. Siap mandi aku tidur sebab jam 4.00 pagi aku nak goreng mee hoon singapore lak.
 Jam 4.00pg aku bangun, panaskan rendang dan kuah kacang sambil siapkan bahan-bahan untuk  goreng  mee hoon. Jam 5.00 pagi siap mee hoon goreng singapore. Memang betullah kata P. Ramlee ' Tukang masa kerjanya enteng" Dah siap masak, kena kemas dapuer. Beressssssss.

Masa ada lebih kurang 1 jam lagi masuk subuh, yeeaaahhh, basuh baju. Masukkan baju dalam mesin basuh semestinya satu jam siap. Boleh sapu sampah dan kemas rumah. Azan berkumandang, mandi dan solat subuh. selesai solat sidai baju dan bersiap ke pejabat. anakku Amal nak ikut lak. Boleh juga dia tolong aku siapkan makanan kat pejabat nanti.


Jam 7.30 pagi sampai pejabat, siapkan hidangan dan pergi order sate. Sampai je staff, mereka buat air dan jam 8.30 pagi kami mula makan . Staff kata "Sedapppppp bos masak" Hehehehe. Puas hati aku bila dapat jamu staf makan dengan masakan air tangan sendiri kecuali sate. 

Aku tidak pernah berasa susah untuk menyediakan semua ini kerana aku dan arwah biasa masak untuk kawan-kawan. Bangun pagi seawal jam 4.00 pagi juga adalah rutin kami. Dan kebiasaan ini aku teruskan hingga hari ini cuma, sekarang ini aku lakukan seorang diri. Kadang-kadang aku rindu untuk buat bersama-sama arwah dan kadang-kadang aku meminta "bantuan arwah"  menghulur itu ini tanpa aku sedari kerana kebiasaan kami kerja bersama-sama. Pernah anak-anak tegur aku,sebab aku bercakap sorang-sorang kata mereka. Memasak dan membuat kerja-kerja rumah kami buat bersama-sama. Kenangan bersama-sama arwah sentiasa menghambat aku. Aku rindukan arwah


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin