Wednesday, August 14, 2013

NASIB BAIK TAK KEMPUNAN

Semalam aku teringin nak makan masak asam pedas ikan parang. Balik dari kerja, aku terus pergi pasar malam di Taman Muhibbah untuk beli kan parang tapi malangnya penjual ikan masih berhari raya. Gerai laksa,gerai rojak pun tak berniaga. Sepanjang perjalanan tadi terliur bila terbayang berbuka puasa lauk asam pedas ikan parang. Puasa sunat Syawal. Pehhhhh kecewa betul rasa hati nak masak asam pedas ikan parang.
Ligat otak aku berfikir nak masak apa untuk berbuka. . Teringat ada udang dalam peti ais. Boleh buat sambal udang. Bergegas aku ke kereta. Masa tinggal 1 jam lagi waktu berbuka. Tiba-tiba aku terpandang orang menjual petai. Cepat-cepat beli petai. Boleh masak sambal udang dengan petai. Mesti best berbuka. 
Sampai di rumah, aku terus memasak sambal udang campur petai dan buat jus kurma. Selesai je masak, Amal mula terliur dan tak sabar-sabar nak makan. tapi disebabkan belum waktu berbuka dia tahankan niatnya untuk makan. Sebaik saja azan, dia yang terlebih dulu makan dari aku. "Pehhhh sedapnya sambal yang abah masak- macam mak buat." katanya. Hehehehehe terlambung-lambung rasanya kena puji. Malam itu, sambal udang 1 kilo campur petai habis licin. Aku puas hati walaupun tak dapat makan masak asam pedas ikan parang. Hari sabtu aku akan masak dan makan sampai puas.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin