Sunday, August 18, 2013

IKAN PARANG ...KAT MANA KAU SEMBUNYI, LAKSA JUA YANG JADI


Pagi-pagi lagi aku ke pasar tani mencari ikan parang untuk dimasak asam pedas tapi tak de. dah nasib badan, nak buat camne.  Di manakah dikau ikan parang, kenapa kau tak muncul-muncul. Pusing pasar tani tiga kali akhirnya sambar ikan kembung, daun kesum, bunga kantan, taugeh,santan,belacan, cili padi dan laksa- Jom kita buat laksa Johor untuk santapan hari ini.
Laksa Johor aku dan arwah belajar buat  semasa di Semporna, Sabah. Sebelum ni dah biasa buat laksa asam atau laksa penang .Bukan saja laksa yang dibuat, tetapi kami belajar camne nak buat mee laksa. 
Mesin untuk buat mee laksa, aku kirim kawan aku dari kedah. Masa tu tak mahal, kalau tak silap RM15 je satu. Diperbuat dari tembaga. Tapi hilang "diambil" pekerja kontrak yang buat bilik tambahan rumah aku.  Banyak perkara yang kami belajar semasa di Semporna Sabah. Buat mee kuning, buat serunding daging, buat lempuk durian malah sate pun aku belajar buat. Semua ni terpaksa belajar sebab nak makan. Kalau di Semenanjung, berlambak dijual di gerai-gerai di tepi jalan.

Balik dari pasar tani aku bertungkus lumus membuat laksa Johor untuk pertama kali buat seorang diri. Sedap dimakan tapi rumit nak buat. Ikan kena rebus, lepas tu dimesin, di tapis untuk asingkan tulang-tulang, nak buat sambal belacan, nak sediakan mee laksa, nak buang ekor taugeh.  Dua jam baru siap masak. Anak-anak tak sabar nak makan dan  yang penting, anak-anak kata "Pehhhh sedap lah bah- macam mak buat" dan seorang staf aku yang dapat beraya petang tu kata "Ada rasa laksa" Berjaya juga aku buat laksa. Aku janji kat dia, aku akan buat lagi laksa dan bawak ke pejabat bila semua dah selesai berpuasa sunat syawal. Upah dari bos untuk anak buah. Aku tinggal sehari je lagi. 

Masak asam pedas ikan parang yang diidam, laksa Johor lak yang jadi.............






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin