Thursday, January 16, 2014

CERITA SEORANG KAWAN VI

Seorang pembaca yang mengikuti blog Sepanjang Jalan Kenangan bertanya kena Rawana sedangkan Rawana adalah watak antogonis. Berdasarkan cerita, Rawana adalah watak baik yang menjadi mangsa keadaan. Mungkin benar kata pembaca tu tetapi akau namakannya Rawana kerana sebanyak 11 kali dia menggelarkan dirinya Rawana dalam antologi puisi tersebut

Tapi akulah rawana
Yang terpaku
Dek sinar mata sita

Rindu menjadikan aku rawana yang menakluk sita bertaruh nyawa

Akulah Rawana Itu- 8 kali

Aku kian lemas
Dalam pelukan rawana-musuhmu!!!!

Rawana dalam sajak kedua untuk arwah isterinya menyedari dia adalah Rawana dalam kisah cinta isterinya.

Terima kasih perempuanku
Setelah kau kau memengertikan hati ini
Ku menangi dirimu adalah suatu kegagalan sebenarnya
Betapa aku sedar itu satu perjudian

Rawana juga sedar apa yang berlaku adalah satu perjudian kerana dia tahu dan sedar arwah isterinya mempunyai teman lelaki sebelum mengenali dirinya. Cuma Rawana tidak tahu betapa dalamnya kasih arwah isterinya kepada teman lelaki. Dia sedar dia merupakan orang ketiga yang mengganggu kisah cinta arwah isterinya. Sebab itu Rawana sedar dia sebenarnya gagal dalam kejayaan memenangi hati arwah isterinya. Dan Rawana terkesima kerana terlalu sayang isterinya hingga lupa apa yang dia sedar sebelum ini.

Bila dia berkasih dan bertunang dengan isterinya, dia merasakan dirinya adalah Rawana yang dapat memenangi Sita dari Rama tanpa disedarinya, satu masa nanti Sita sebenarnya sangat-sangat menyintai Rama.


Aku namakan kawan ku Rawana kerana sememangnya dia adalah Rawana dalam dunia realiti.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin