Tuesday, September 8, 2009

cerita raya lagi

pasal raya ni banyak yang aku nak kongsi.Bukan apa mungkin sebagai renungan,mungkin sebagai perkongsian atau mungkin sebagai pengajaran dan ikhtibar. Aku tak pernah lupa waktu aku susah. Malah ia menjadi kenangan yang sangat manis kini bila aku teringatkannya. Dulu aku kecik,pakai baju susah berganti,baju baru jauh sekali.2nd hand dari pakcik aku.Nasib tak jadi tomboy. Bila aku dah kawin dan ada anak,aku juga bermula dengan susah.Gaji kecik,anak kecik2 lagi.Tanggungan belanja aku besar. Tapi aku bangga kerana baru setahun keja aku dah ada umah sendiri.Jadi gaji yang kecil,potong lagi duit rumah lagilah kecik.Jadi untuk anak2 aku tak mewah mereka.seadanya.Pernah sekali tu, bila aku balik beraya bersama keluarga ,aku rasa sedih sangat bila ada yang menegur kain yang aku buat baju anak aku tak berjenis. Telan je airmata.Maklumlah baju tu harganya rm2.50 semeter.Tapi aku bangga baju tu aku jahit sendiri.Aku sendiri pakai baju kain murah. Suamilah pakai baju yang dipakai masa kami kawin dulu. Pada aku apa salahnya.Kami juga menyambut hariraya dan meraikannya.Tapi kerana semua keluarga lain pakai baju mahal berjenama 'kikilala'.'kiko',kami sekeluarga tersisih.Aku dan anak2 menyisih di satu penjuru.Berkat kesabaran aku dan suami,kami semakin senang.Rezeki dari allah.
Suatu hari aku pergi ke Maidin,jumpa baju rm2.50 semeter.Aku pun beli .Bukan kerana harganya tapi kerana coraknya.Lagipun apa bezanya kain mahal dan murah asal boleh di pakai.Yang seronoknya,bila aku jumpa orang yang pernah menegurku pasal baju anak tak berjenis ,kali ni puji baju aku, katanya, mesti kain mahal, kurang-kurang rm50 semeter. aku senyum je.Manusia padaku, tak pernah puas.
Pastu aku semakin sedar untuk bersyukur dan tidak membazir,setiap raya aku kumpul baju2 lama yang masih boleh dipakai dan elok coraknya, aku minta kawan2 buat yang sama.Baju2 ni aku susun dan antar ke masjid.Aku tulis di sana,sesiapa yang sudi ambillah.Jangan buang atau jual tapi pakai.Adalah 5thn aku buat keja tu.Ada setahun, tak sempat aku nak kumpul baju lama,tiba2 aku dapat mesej, cikgu bila nak kasi baju.Meleleh airmataku.Rupa2nya niat aku untuk tidak membazir rupa2nya ,ada orang lain yang gunakannya sebagai keperluan.Sejak itu aku semakin menghargai erti rezeki yang allah beri dan menghargai rezeki itu hingga ke titisan khidmatnya.Jadi kepada anak2ku, aku berpesan, jangan membazir.Kalau berlebih,kongsikanlah rezeki,kegembiraan kita bersama orang yang lebih memerlukan.Ia akan menjadi lebih indah lagi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin