Thursday, September 10, 2009

Bila pagi raya.....

Semakin kita mengira hari,semakin dekat aidilfitri. Setiap tahun ia dinanti dan diraikan.Bezanya bagaimana kita menyambutnya. Aku memang dah rutin,sederhana dan seadanya.Anak2 pun sedia faham(barangkali) dalam hati mereka aku tak tau.Aku nak kongsi tentang di pagi raya. Di kampung aku, tiap lepas solat aidil fitri berduyun2 orang menziarahi kubur. Aku pun tak terkecuali.Ziarah kubur arwah mak tercinta.Tahun ini dah 6thn mak pergi.Tahun lepas adalah satu peristiwa.Aku nampak sendiri satu keluarga tercari2 kubur maknya.Ke sana ke mari tak tau yang mana satu.Dalam hati ,barangkali lamanya dia tak menziarahi kubur maknya.Bila aku bercerita dengan kawan2,masing2 memberi pendapat,ada yang kata:
1.Kubur sekadar tanda.Nak berdoa kat umah pun boleh doa.Tak payah tunggu datang kat kubur.
2.Dah ramai yang meninggal setiap hari, kadang2 kita confius arah mana kubur mak kita.
3.Tak ziarah kubur bukan maknanya tak ingat, mungkin doa dia lebih berlambak2 doa kat umah.

Oh gitu ke? Akhirnya, aku buat kesimpulan sendiri, pada akulah,ziarah kubur itu sebagai satu kehadiran yang paling hampir.Sekurang2 kubur itu menggantikan diri pemiliknya, mengembalikan nostalgia semasa hidup bila kita datang menziarahinya.Pada anak2 saya berpesan, kalau saya atau suami dah tak de, ziarahi kubur .Kerana itulah peluang untuk kita berdoa.Jangan kata di rumah banyak masa utk berdoa,kadangkala kesibukan duniawi bila berdoa terlupa dan tak sempat doa utk ibubapa. Fikirkan lah....mak boleh jaga anak yang ramai, tapi anak yang ramai tak boleh jaga seorang mak. Bila dia tiada kita akan sedar pengorbanan dan erti seorang yang dipanggil mak. Mak aku sayang mak,rindu mak, sebab selama aku hidup hanya mak yang jadi kawan dan mak tempat aku berlindung.Belum puas aku berbakti pada mak, mak dah tinggalkan aku. Kalau mak ada tentu mak senyum lebar, along tahun depan dah jadi cikgu, angah dah abis belajar dan dah kerja,uda 2 tahn lagi, taufik setahun lagi ke California, dan akmal sekarang yang mak dukung dan jadi kawan bergaduh masa dia kecik dah 11 tahun. Mak....rindunya aku......

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin