Monday, December 19, 2011

Rahsia.........

Arwah banyak meninggalkan catatan tentang dirinya. Catatan-catatan tersebut menjawab persoalan-persoalan yang pernah aku ajukan padanya. Banyak yang mengejutkan. Terima kasih kepada arwah yang menjawab semua persoalan itu yang hanya terjawab sesudah dia tiada. Semasa hayatnya setiap persoalan akan dijawab,"semuanya adalah takdir" Baru-baru ini seorang pelajarnya memberitahu aku pesanan arwah," Apa yang rahsia adalah rahsia. Simpan rahsia untuk menjaga hubungan." Benarlah, banyak rahsia yang arwah simpan untuk menjaga hubungan kami.

Arwah selalu bersama aku di Pusat Sumber kerana aku bertugas di sini. Kami akan makan bersama-sama staf. Staf aku perasaan yang aku tidak memandang muka arwah ketika bercakap dengannya. Mereka juga perasaan aku jarang memandang muka arwah. Baru-baru ini mereka bertanya kenapa aku tidak memandang arwah ketika berbual. Aku memberitahu mereka yang itu adalah permintaan arwah. Mereka tidak berpuas hati dan terus mendesak aku dan aku terus bercerita apa yang selama ini aku boleh lakukan.

Semasa mengajar kerap kali aku akan menegur pelajar-pelajar ku secara spontan. Contoh pelajar A yang sedang termenung. Aku akan beritahu apa yang sedang difikirkannya, malah aku akan beritahu banyak perkara tentang diri pelajar tersebut,keadaan rumahnya, teman lelakinya malah nama teman lelakinya. Sudah tentu pelajar tersebut terkejut biawak kerana aku hanya pensyarah yang baru dikenali. Ada pelajar yang menguji aku seperti bagaimana keadaan rumahnya di kampung. Aku akan terangkan secara terperinci walaupun aku tidak pernah pergi ke rumahnya nun di pedalaman kelantan. Mereka selalu bercerita pada arwah tentang apa yang aku lakukan. Sudah tentu arwah tidak percaya.

Pada satu hari dalam satu ceramah, arwah juga ada bersama, aku menegur seorang peserta yang sedang termenung," Apa yang awak sedang fikirkan ialah, sekejap lagi suami awak akan datang ambil awak. Awak teruja betapa seronoknya tidur di celah ketiak laki awak. Sepatutnya awak tidur di sini bersama- kawan-kawan awak. Saya tau lah yang awak dah lama tak jumpa suami " Peserta tersebut terkejut dan tertunduk malu. Selesai ceramah, dia datang dan bertanya aku bagaimana aku tahu. Itu adalah rahsia!!!!! Sejak hari itu arwah meminta aku supaya tidak memandang tepat ke mukanya kerana tidak mahu diterokai dan dinilai secara telepati.

Catatan-catatan arwah aku bakar supaya tidak dibaca oleh anak-anak. Banyak catatannya bersifat projeksi dan membongkar banyak rahsianya. Catatan-catatan yang menjawab semua persoalan. Semuanya adalah takdir

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin