Tuesday, January 4, 2011

Trajedi 4 julai 2010

Seperti mimpi yang datang tiba2.Aku sesak nafas dan dihantar ke hospital Putra , Melaka. Selepas pemeriksaan dan x-ray dilakukan aku ditahan di wad. Paru2 kiriku penuh dengan air dan perlu dikeluarkan dengan segera untuk membantuku bernafas dengan selesa seperti sediakala. Doktor Chau pakar ongkologi, terpaksa memasukkan satu tiup dari rusuk kiri tembus ke paru2 bagi menyedut air keluar dari paru2. Hanya pelaksanaannya waktu memasukkan tiub dengan cara menyucuk besi tampa bius tembus ke paru2, menarik besi keluar dan tiub tinggal di dalam, air pun tersedut keluar, membuat aku seperti merasai saat kematian.Kesakitan yang tidak tergambarkan dengan ucapan. Barangkali nilah rasanya sakit orang ditikam. Pun begitu, aku bersyukur kepada Allah kerana memilih aku untuk ujian ini, bagi mengampunkan dosa2ku.Moga aku tabah menghadapinya.

Aku terpaksa warded di hospital untuk menjalani beberapa diognosis penyakitku.Dan seperti yang aku dan suami jangka, aku disahkan mengidap kanser paru2 tahap 3b oleh Dr Idham yang merawatku. Aku hanya mampu tersenyum kelat dan tiada soalan utk doktor walau doktor begitu mengharapkan aku bertanya sesuatu kepadanya.

Sepeninggalan doktor aku memegang tangan suamiku,sambil berkata,"cukuplah 25tahun saya dapat menjaga abang" sambil menelan air mata.Suamiku begitu positif, sambil berkata "ngapa kata begitu,kita fikir macam mana nak hadapi" walau aku tau dia sangat sedih.


Petang selepas suamiku balik bertugas, aku keseorangan dalam kesakitan yang masih terasa, aku menangis sepuas2nya, kerana aku berjanji pada diriku aku takkan menangis lagi selepas ini. Aku mesti berjuang untuk diriku sehingga aku sembuh. Walaupun aku tak tahu berapa lama boleh bertahan




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin