Monday, May 31, 2010

Selamat Hari Guru

Semalam,barulah IPG aku menyambut hari guru.Walau pun sambutan ni dah sejuk, tapi aku kira bolehlah diraikan kerana masih dalam bulan Mei lagi.Dan inilah hari terakhir bulan Mei.Banyak2 perkara dalam sejarah dunia pendidikan yang aku lalui , bermula dari sekolah sehinggalah aku menjadi guru adalah jasa2 guru yang pernah mengajar aku. Yang paling mengesankan aku ialah seorang guru Matematikku waktu aku darjah 4.Ceritanya begini:

Aku tak tahu cikgu aku ni masih ada atau sudah kembali ke rahmatullah.Jika ia masih hidup aku doakan dia sihat sejahtera dan bahgia dunia dan akhirat. Jika dia dah tiada lagi, aku doakan moga rohnya diberkati Allah. Nama cikgu ni ialah Jalil bin Jatin. Kalau tengok muka memang macam garang tapi dia tegas mengajar.Aku adalah muridnya yang paling besar dan tinggi dalam kelas.Malangnya aku ni murid yang paling miskin.Mak aku janda, anak dua.Comel lagi mak aku masa status janda tu .Ceritanya, mak aku taklah mampu nak belikan aku baju sekolah tiap tahun. Jadi, baju sekolah yang aku pakai masa darjah 3, di pakai masa darjah 4.Oleh kerana badan aku subur sangat, baju sekolah tu tak sesuai langsung untuk aku pakai lagi. Dahlah sempit macam sarung nangka , singkat pulak ke pangkal paha.Tapi dah takde baju, pakai jelah.Rupa2nya cikgu Jalil ni, sangatlah perihatin ngan aku. Kesian agaknya dia tengok aku tambahan untuk menjaga maruah aku sebagai anak gadis kecil yang selalu diejek oleh budak lelaki kerana baju yang singkat, satu hari tu, aku dipanggilnya. Kata cikgu Jalil bagitau mak, esok balik sekolah mak tak payah jemput, ikut cikgu pegi kedai beli baju. Haah, terbeliak gembira aku, bila tau nak dapat baju baru. Balik je sekolah sekolah, terus aku beritau mak, tapi mak diam je.Soknya, mak jumpa Cikgu Jalil, mak cakap , "tak payahlah cikgu, nanti duit saya kumpul dah cukup, saya beli baju baru untuk anak saya. Saya ni janda, nanti orang kata saya nak mengurat cikgu pulak". Tapi cikgu Jalil kata, dia ikhlas nak belikan aku baju bukan sahaja kerana apa2 tetapi kerana dia gembira,aku muridnya yang paling cerdas dan mudah dapat dalam kelas. Barulah mak setuju bila dengar alasan tu.Balik je sekolah, aku membonceng motor cikgu Jalil ke kedai baju. Baju yang cikgu Jalil beli aku pakai dari darjah empat sampai darjah 6 dan singkat juga sebelum aku menamatkan sekolah rendah dan memasuki sekolah berasrama. Tapi...jasa cikgu Jalil aku kenang sampai mati.Hanya dia sorang yang perihatin dengan kesusahan aku.
SELAMAT HARI GURU CIKGU....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin