Tuesday, May 11, 2010

Selamat Hari Guru

'Selamat Hari Guru' kalimah yang mengesankan .Setelah hampir 30tahun berkecimpung dalam bidang perguruan aku semakin sedih melihat nilai seorang guru.Semakin hari semakin rendah perhatian terhadap insan yang bernama guru.Kalau dulu, sebut sahaja guru, semua orang tabik kepadanya. Megah dan bangga sesiapa saja yang punya suami,anak,ibu .bapa mahupun diri sendiri berkhidmat sebagai guru. Tapi kini kita semakin alpa dengan jasa yang ditabur oleh guru.Kita lupa nama guru kita di sekolah rendah, menengah,universiti mahupun yang mengajar alif, ba ta.Kedudukan,nama,pangkat, harta dan wang ringgit mengaburkan semua sifat kita.
Sedarkah kita di mana kita berada sekarang, adalah atas jasa seorang insan yang bernama guru.Seperti mana saja Osman Awang :

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang raja menaiki tahta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa,
dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca


Sekian lama ,aku berpandu kepada lirik sajak ini. Aku ingin menjadi guru yang benar2 membantu,membimbing dan menjadikan muridnya benar2 berjaya. aku terpanggil untuk berkongsi dengan kata2 seorang guru besar di Miri Serawak. Katanya, kalau ingin menjadi guru yang berjaya , pemimpin yang berjasa dan dihurmati renungkanlah bait2 ini:

Kalau tidak mampu memuji,jangan mengeji
Kalau tidak mampu menyumbang,jangan menumbang,
Kalau tidak mampu berubah,Jangan menyanggah,
Dulu sawah, kini belukar,
Tempat bujuk beranak pinak,
diajar susah, dididik pun sukar,
kalau dipujuk harimau pun jinak...

Indah dan boleh direnung untuk dijadikan panduan kehidupan. SELAMAT HARI GURU . kepada semua guru di serata dunia.Moga2 kita akan menjadi guru yang disenangi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin