Saturday, July 11, 2009

P&P berkesan

Salam sayang untuk yg mengikuti saya.Dua perkara menarik yang hendak saya kongsikan bersama anda semua.Pertama P&P berkesan dan Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.Sebagai seorang pendidikan kedua-dua aspek ini sangat penting dan perlu dititikberatkan sepanjang kerjaya kita.Kenapa?

Pertama,kita berhubung atau berurusan dengan manusia.Manusia yang masih mentah,yang belum tahu membuat keputusan untuk masa depan mahupun permasalahan yang dihadapinya.Pendekatan dulu jauh berbeza dengan pendekatan sekarang, Dulu,ibubapa datang sekolah,bawak rotan dan sertah pada guru. Pukul dan didiklah anak mereka asal jangan patah dan buta. Mudah sungguh dan istimewanya kepercayaan yang diberikan kepada guru.Namun kini, pendekatan lebih humanis.Tak boleh sentuh,jeling pun satu penderaan mental kepada pelajar dan boleh didakwa.Begitu delimanya guru masa kini.Tapi..itu bukan ukurannya,yang penting kita melayani setiap insan yang berada di hadapan kita seadanya, kerana mereka pelbagai potensi ,pelbagai latarbelakang, pelbagai didikan dan budaya,yang perlu difahami dan didekati. Mereka ini perlu diterokai perkembangannya dan dibimbing ke arah yang tepat agar kita sebagai pendidik tidak memusnahkan anak didik kita sendiri.

Bercerita tentang P&P berkesan pula , 11 Julai lalu saya dipanggil oleh sebuah sekolah untuk menyampaikan ceramah P&P berkesan yang lebih kepada refreshment kepada guru di sekolah. Maka terpikir saya satu perkara, setelah hampir 25 tahun berkhidmat sebagai pendidik apa yang saya lalui ialah saya selalu rasa kekurangan dan sentiasa untuk berusaha meningkatkan prestasi. Saya tidak pernah merasa puas dalam P&P yang saya jalankan. Satu saja peringatan saya, pelajar sekarang semakin canggih,semakin advanced dari dari kita.Jadi sentiasalah kita sebagai guru bersedia, supaya kita tidak ketinggalan. Wujudkan kelas yang kondusif kerana tarikan di rumah lebih kuat dari sekolah, gunakan pelbagai kaedah dan teknik, pelbagai bahan yang menarik agar pelajar tidak bosan .Apapun kita lah pendidik yang mencorakkan masa depan pelajar-pelajar. Ingatlah kita guru,kalau kita ada 30 tahun perkhidmatan lagi, kita mengajar satu kelas yang ada 30 orang murid setahun,darablah,berapa ramai yang akan kita corakkan ke arah kejayaan, atau ke arah kemusnahan.Lu pklah sendiri seperti kata Nabil.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin