Wednesday, July 8, 2009

Jangan bermain dengan kata-kata

Hari ini satu yang menarik berlaku bila saya menyelia pelatih saya. Katanya ada rumous mengatakan guru pelatih bimbingan kaunseling berlaku kurang ajar dengan guru pembimbing.Laporan kononnya disampaikan kepada Unit Praktikum dan nama pelajar berkenaan telah dihantar ke HEP. Aduh sakitnya dadanya mendengar cerita ini. Kenapa boleh jadi begini?Tak cukupkah ilmu dan tunjuk ajar ,peringatan yang diberi sehingga perkara seumpama ini boleh berlaku?

Saya menyusur perjalanan rumous ini.Saya hubungi individu2 yang terlibat.Jauh saya menyusur.Semua menafikan,semua berkata tidak tahu dan tidak pernah dengar rumous ini.Akhirnya saya buat andaian sendiri, inilah padahnya jika bermain kata-kata. Memang sedap mengeluarkan kata apa yang terlintas difikiran tetapi kesannya memakan banyak orang dan ruang.Jadi peringatan saya,jangan main-main dengan kata-kata. Betul kata orang tua-tua 'menganga dulu sebelum mengeluarkan kata-kata' yang bermaksud ambil masa berfikir sebentar sebelum meluahkan apa yang difikirkan. Oleh itu,harapan saya kepada 20 orang pelajar kaunseling yang dikasihi, hati-hati dengan sesiapa sahja sepanjang praktikum ini dan sepanjang perjalanan hidup, tak semua yang baik itu permata, yang cantik itu berlian. Jadi hati-hatilah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin