Wednesday, March 30, 2011

hati seorang ibu

Ini aku kongsi hati seorang ibu setelah sedekad lebih aku menjadi ibu.Sewaktu anak2ku kecil tak cukup tangan aku mengendalikan 5 orang anakku. Tambahan setiap sorang jarak hanya setahun.Hanya anak ke4 dan ke5 jaraknya agak jauh 7 tahun. Penatnya memang tak terkatakan.Maklumlah anak sulungku sorang perempuan, 4 lagi lelaki. Apa2 sikit aku serahkan kat along. Along itu, along ini.Kadang2 sedih juga aku melihat dia, tapi pada aku dialah sorang perempuan dia mesti tau semua keja2 perempuan. Itu masa kanak2 Diam tak diam anak2 dah 4 dah dewasa, tinggal si adik baru menjejak remaja.Kini semuanya jauh berbeza. ketika aku seumur mereka, aku cukup mendengar kata.Kalau putih kata mak aku, putihlah kataku.Zaman sekarang jauh beza. Bila banyak menegur dan menasihati, dikatakan, mereka dah cukup dewasa untuk diberitau buat itu, buat ini. Bila dilarang kehendak hati, maka memberontaklah jiwa, menarik muka seperti concorot, keluar rumah tak balik hingga jauh malam, berkurung dalam bilik tak makan dan minum.Bila disuruh membantu keja rumah, ada yang merungut, asyik2 dia je, ngapa tak yang lain.Akhirnya...... Bukan tak sedih, bukan tak terluka. Tapi...bila teringat, sepotong ayat Al Quran lebih kurang maksudnya: Pada akhir zaman nanti, anak2 akan menjadi tuan kepada ibu bapa, Aku menjadi pasrah. Mungkin ini adalah takdir atau balasan atas setiap dosa ku dan suamiku. Mungkin aku dan suami juga ada melakukan perkara yang sama kepada kedua orang tua kami.atau mungkin inilah cara Allah memberi ujian kepada kami. Maka dengan linangan airmata, setiap solat aku berdoa:
Ya Allah ya Tuhan yang maha berkuasa,

Tiada kuasa lain melainkan kau yang lebih berkuasa,

Kepadamulah aku bermohon dan berserah,

Kau berikanlah kegembiraan, kebahgiaan dan kedudukan,

kepada semua anak-anakku,

Janganlah kau berikan kesedihan, kesakitan dan kekesalan,

kepada mereka.

Janganlah kau berikan mereka merasai apa yang aku dan suamiku rasai.

Jika ini adalah solatku yang terakhir,

ambillah aku dengan mudah dan tempatkan bersama orang-orang

yang kau kasihi tampa menyusahkan semua orang yang

akan menguruskan jenazahku.

Amin ya rabbalalamin.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin