Friday, January 15, 2010

kita dan anak

Ari ni aku dijemput memberi ceramah keibubapaan di sk.tmn bkt rambai.Guru bimbingan sekolah itu bekas murid ku.Mula-mula macam malas, tapi bila fikir sian anak murid yang jemput ,pergi jugalah. Bila sampai tanyalah dia, tentang latar belakang ibu bapa.Katanya ibubapa di sini,educated.Mak ai, berderau aku kenangkan, maklumlah kita pun tak tau sejauh mana kemampuan kita berkongsi pengalaman dengan mereka.Dari 200 yang .Budijangka hadir, aku congak2 adalah 150 orang. Oklah tu, Bukan senang nak dapat komitmen macam ni.Akhirnya. dalam gentar, selesailah juga aku memberi ceramah keibubapaan.Bukan nak mengajar tetapi sekadar berkongsi pengalaman.alhamdulillah , bila aku balik guru bimbingan(anak muridku) sms, "salam...cikgu terima kasih banyak2.Guru Besat puas hati sangat...dia kata cikgu bagus.' Lega kepada aku mendengarnya. Bukan nak berbangga , tetapi doaku agar apa yang dikongsikan ,ilmu dan pengalaman dapat jadi pedoman.Aku hanya pengantara yang memanjangkan ilmu Allah. Inshaallah.

Hakikatnya sebagai ibu bapa kita menjalankan amanah untuk melihat anak2 berjaya dan kita sanggup berbuat apa sahaja untuk kejayaan anak kita. Itulah ibu,bapa. Tapi anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu atau ayah mereka dengan baik.Jadi fikir2kanlah....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin