Sunday, October 25, 2009



Salam sejahtera untuk semua yang mengikuti blog saya. Lama benar saya tidak menulis.Kesibukkan kerja membuatkan saya terlupa pada blog ini.Ada banyak perkara nak saya kongsi sebenarnya.Contohnya, 4-6 Okt, saya dilantik sebagai Ketua LDK Program Bina Insan pelajar KPLI.Dalam salah satu aktiviti itu, seorang guru pelatih memberikan pendapat dia rela dimadukan dengan alasan, dapatlah dia menggunakan ruang bila suami ke rumah madu untuk beramal ibadat. Maka terfikirlah saya, betapa kesibukkan kita dengan hal2 dunia menyebabkan kita lupa hal akhirat.Terkedu juga saya memikirkannya. Kata-kata student tadi menyedarkan saya, sedekad umur saya, berapa banyakkah amal ibadat yang telah saya buat, berapa banyakkah kebaikkan yang telah saya himpunkan. Ya,allah, ampunkanlah dosa2 saya, dosa suami dan anak2 saya.Moga kami terhimpun dalam golongan orang-orang yang beriman dan dikasihi.

Keduanya, saya menghadiri mesyuarat sebagai wakil ketua jabatan.Adalah slot tazkirah.Kata ustaz tu ,sebagai pemimpin kita kena amanah pada tanggungjawab yang diberi dan kena fikirkan kepentingan dan kebajikan orang bawahan. Lagi saya terfikir selama berpuluh tahun di dunia adakah saya memenuhi tanggungjawab dan amanah itu, pada keluarga, anak2 murid juga staf saya? Ya allah ampunilah dosa2 ku jika aku tidak sebegitu.
Ketiga, saya menghadiri seminar pembentangan hasil kajian. Dalam wacana pendidik, saya terpanggil dengan kata2 seorang penceramah, katanya kenapa kita selalu rendah diri,takut dengan orang dan apa kata orang, tak yakin dengan kebolehan diri, sedangkan Allah telah meletakkan kita pada setinggi2 martabat.Ini jelas di dalam AlQuran dalam surah alBaqarah bahawa kamu adalah khalifah di bumi allah. Jadi sebagai khalifah kita sebenarnya sangat sempurna dan memiliki segala kekuatan dan ilmu yang allah berikan dengan sedar dan tanpa sedar.Subhanallah, bagaimana kita tidak bersyukur dengan pemberian allah.Jadi marilah sama2 kita menikmati dan menghargai anugerah Allah,berjuang dan melaksanakan tanggungjawab dan amanahnya sebaik mungkin.

Jadi dalam hidup selalulah kita berserah dan minta petunjuk dariNYA.Moga2 kita diberkati.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin